Punt checkt: helpt een banaan je écht beter concentreren?

    Wie een tentamenweek voor de boeg heeft, krijgt vaak het advies om bananen te eten. Want met een banaan achter de kiezen, zou je optimaal kunnen studeren. Maar klopt dit wel? Helpt een banaan je inderdaad beter concentreren? We zochten het uit.

    Bananen zijn rijk aan kalium en zetmeel en goed voor veel b-vitaminen. Eén daarvan is vitamine B6. Een banaan bevat maar liefst 30 procent van de dagelijkse behoefte, aldus het Voedingscentrum. Door de aanwezigheid van natuurlijke suikers en zetmeel is de vrucht bovendien een goede bron van koolhydraten. Om de glycogeenvoorraad (de energievoorraad in je spieren) op peil te houden, zweren vele duursporters bij een banaan voor, tijdens óf na een intensieve wedstrijd.   

    Klopt de bewering?
    Maar of bananen een gunstig effect hebben op je concentratievermogen, weten we niet zeker. “Er is nooit wetenschappelijk aangetoond dat het eten van een banaan helpt om je beter te concentreren”, zegt Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum.

    Voedingswetenschapper Liesbeth Smit beaamt het: “Voor zover ik weet, zijn er geen wetenschappelijke studies die dat bewijzen.” Volgens haar kunnen we ons over het algemeen minder goed concentreren als we veel trek hebben. In die zin kan een banaan als tussendoortje wel helpen om nog even te leren. In een banaan zitten vele koolhydraten die je een energiekick kunnen geven. “Maar dat kan heel veel ander voedsel ook”, stelt Smit. Ze noemt de bewering dat een banaan goed is voor de concentratie dan ook onzin. “Het is een hype. Er zijn geen specifieke voedingsmiddelen die je concentratievermogen vergroten.”

    Tips voor betere concentratie

    Doe dutjes
    We vroegen het lectoraat Brein & Leren van Avans om tips die je wel helpen te concentreren. Een daarvan is om regelmatig een dutje te doen. Wie studeert, vraagt een stevige inspanning van het brein. Dat leidt tot vermoeidheid en stress. Je brein heeft rust nodig om te herstellen en slaap is van belang voor dit herstel. Af en toe het studeren onderbreken voor een powernap, is dus een heel goed idee.

    Beloon jezelf
    Belonen helpt om je doelen te behalen en kan uitstelgedrag verminderen. Stel bijvoorbeeld leuks in het vooruitzicht. Dus als ik nu een uurtje ga leren, dan mag ik straks een uurtje Netflixen. Volgens het lectoraat heeft lang achter elkaar studeren minder effect. Je kunt beter af en toe een kleine pauze nemen en in blokjes leren. 

    Oefening baart kunst
    De leerstof lezen en jezelf daarover vragen stellen is een van de beste manieren om te studeren, zelfs als je op dat moment het antwoord op de vraag niet weet. En naast de theorie telkens opnieuw lezen of samenvatten, kun je de tekst aan jezelf óf aan medestudenten uitleggen. Dat blijkt super effectief. Bedenk vragen die je op basis van de lesstof zelf kunt beantwoorden en controleer ook of ze goed zijn. Dat vraagt iets meer inspanning, maar je onthoudt de stof echt beter. Dan werk je aan je vermogen om kennis in verschillende situaties in te zetten.

    Ook een brandende vraag? Mail naar punt@avans.nl

    Meer artikelen over

                

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.