Regeringspartijen willen toelatingeisen pabo schrappen

Het moet weer eenvoudiger worden om naar de pabo te gaan, vinden de regeringspartijen. Ze willen de strenge toelatingstoetsen schrappen die enkele jaren geleden zijn ingevoerd.

Vier jaar geleden zijn de strengere toelatingseisen ingevoerd: studenten moesten vooraf genoeg kennis hebben van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Destijds werd al gewaarschuwd voor het aanstormende lerarentekort en de problemen die vooral mbo’ers zouden ondervinden met de nieuwe eisen.

Witte pabo
Inderdaad trokken de pabo’s opeens veel minder eerstejaars studenten. Met name jongeren van niet-westerse afkomst bleven weg. Een rekensom leerde dat het basisonderwijs hierdoor honderden onderwijzers misliep.

Toch wilde de politiek niet terugkomen op de strengere eisen aan de pabo. “We moeten niet kniesoren, maar door de zure appel heen bijten”, zei de onderwijswoordvoerder van het CDA destijds. De eisen zouden de status van het leraarschap verhogen en de kwaliteit van de opleidingen verbeteren.

Maar bijvoorbeeld GroenLinks kwam tot andere ideeën. “De teruggang aan de pabo is idioot groot”, zegt de onderwijswoordvoerder. “We zijn aan de verkeerde kant begonnen. We moeten studenten niet aan de poort afwijzen, we moeten zorgen dat de pabo’s hen goed toerusten om in het basisonderwijs les te geven.”

Schrappen
Zo denken nu ook de coalitiepartijen erover, zeggen ze in De Telegraaf. Ze willen de eisen aan de poort schrappen, als de studenten gedurende de opleiding maar tot het juiste niveau worden gebracht.

Vanmiddag praat de Tweede Kamer met ministers Van Engelshoven en Slob over het lerarentekort. Dan zal dit plan ook ter sprake komen.

De strengere toetsen kwamen niet uit de lucht vallen. Eerder waren er al reken- en taaltoetsen verplicht gesteld in de opleidingen zelf. De pabo’s waren onder niveau, was de heersende opinie. Soms konden de afgestudeerden nauwelijks rekenen en spellen op het niveau van groep 8.