Student-ondernemer: Tom maakt t-shirts van zwervende petflessen uit India

Voorheen stond plastic symbool voor de modernisering. Tegenwoordig weet haast iedereen hoe schadelijk en vervuilend het veelgebruikte materiaal is. Tel daarbij op dat het gros van de kleding niet eerlijk geproduceerd wordt. Dat kan anders, dacht Tom Dullens. Hij zette Environ-Design op, een eigen t-shirtlijn gemaakt van gerecyclede petflessen. In elkaar gezet door mensen die werken onder eerlijke omstandigheden.

Kleding gemaakt van gerecyclede plastic flessen, zit dat wel fijn? Een van de eerste vooroordelen die Tom, Bossche student Commerciële Economie, met regelmaat hoort. “Hier, voel maar”, terwijl hij zijn shirt laat zien. Het voelt als ieder ander shirt dat zo uit een gewone winkel komt. Totaal niet als een gerecycled shirt.

Veel goedkope kleding, waar het gros van de mensen in rondloopt, is gemaakt van polyester, aka plastic. Het kostte maar een paar euro bij de grote winkelketen. Waarschijnlijk geproduceerd in derde wereldlanden. In fabrieken waar mensen uren onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken.

‘Een broek voor tien euro of een shirt voor vijf euro, dat kan simpelweg niet’

Een t-shirt dat spotgoedkoop is, daar hangt een luchtje aan. Dat weten de meesten ergens wel, denkt Tom. “Een broek voor tien euro of een shirt voor vijf euro, dat kan simpelweg niet.”

Tom, 18 jaar pas, vangt met zijn eigen lijn twee vliegen in een klap. Hij opent de jacht op de goedkope en oneerlijke wegwerpcultuur en pakt het plasticprobleem aan.

India
“Mensen in India verzamelen op straat plastic petflessen. Die worden samengeperst en verscheept naar China. Vervolgens worden ze gewassen en verwerkt tot vezels.” En die vezels worden weer verwerkt tot ‘stof’. “Van de petfles kan alles worden gerecycled”, legt Tom uit. In tegenstelling tot veel andere soorten plastic. Daarvoor zijn nog meer extra grondstoffen nodig plus de mogelijkheden zijn beperkt. “Van veel ander plastic wordt vilt gemaakt, dat weer gelimiteerd gebruikt kan worden.”

Plastic probleem
Sinds de uitvinding van plastic, ruim honderd jaar geleden, is meer dan 9 miljard ton aan plastic geproduceerd. Per jaar produceren we zo’n 250 miljoen ton aan plastic, waarvan ongeveer de helft voor eenmalig gebruik is. Daarvan is slechts 9 procent gerecycled. Het overige ligt op enorme afvalhopen of drijft rond in oceanen, waar nu meer dan 250.000 ton plastic ronddrijft. Al dit plastic vormt grote problemen voor het gehele ecosysteem in zee, dat door veel dieren voor voedsel wordt aangezien.

Het bedrijf waarmee Tom samenwerkt voldoet aan eerlijke eisen en heeft daar certificaten voor. “Er bestaan namelijk ook bedrijven die zelf plastic flessen produceren die weer ‘gerecycled’ worden”, Tom snift. “Ze beweren duurzaam te zijn maar het is hypocriet.”

Eerlijk
Een t-shirt wordt gemaakt van acht gerecyclede petflessen. En ook de productie gebeurt duurzaam: de kledingmakers werken onder normale omstandigheden voor eerlijke salarissen. “En normale pauzes.”

‘Hier lopen genoeg studenten rond in shirts van 300 euro’

De shirts kosten 35 euro. Duur? “Nee”, volgens Tom, terwijl hij om zich heen kijkt. “Kijk, hier lopen ook genoeg studenten rond in shirts van driehonderd euro.”

800 petflessen
Practice what you preach geldt ook voor de jonge ondernemer. “Ik wil niet eens naar binnen bij een Primark of H&M.” Het argument van anderen ‘maar het hangt nu toch al in de rekken, waarom zou ik het dan niet kopen’ is in zijn ogen ook niet legitiem. “Zo houd je het alleen maar in stand.” Hij verwacht dat er ook meer en maar schaamte gaat komen voor het kopen van goedkope kleding. “Dat zie je ook bij vlees eten, dat wordt minder en minder. Dat gaat met goedkope en niet duurzame kleding ook gebeuren.”

Inmiddels heeft Tom met Environ-Design al achthonderd petflessen gerecycled. Omgerekend honderd shirts. De focus gaat nu weer naar de opleiding. Ondertussen denkt hij na over de volgende productie. “Bijvoorbeeld overhemden. Of bedrijfskleding.”