Studenten onderzoeken veiligheid bouwplaats: ‘We liepen tussen de hijskranen door’

De groep van Puck (eerste van links) en Karlijn (tweede van rechts) op hun bouwlocatie

Tweedejaarsstudenten Communicatie onderzochten de veiligheid op bouwplaatsen door de GO! campagne van bouwbedrijf Heijmans na te gaan. Wat is er al goed aan de campagne en vooral: wat kan er beter? Manon Krijsen, coördinator van het programma: “Het was een succesvolle middag.”

Heijmans startte in 2013 met het veiligheidsprogramma GO!, wat staat voor Géén Ongevallen. De studenten Communicatie van Avans in Breda hebben op verschillende locaties gekeken hoe de campagne werkt in de praktijk. Dinsdagmiddag presenteerden de studenten hun ideeën met een zelfgemaakte poster. Krijsen: “De collega’s van Heijmans vonden het heel leuk. Los van het feit dat het best opvalt als er ineens studenten op een bouwplaats komen, denken ze nu meer na over de veiligheid en praten ze er ook over.”

Pink verloren
Het groepje van Diederik en Lonneke onderzocht hoe het zat met anderstalig personeel op de werkvloer op hun locatie: de rechtbank van Amsterdam. Lonneke: “Met GO! probeer je iedereen te waarschuwen maar als de ander het niet begrijpt, is dat heel lastig.” Daarmee kaartten de studenten een actueel probleem aan. Diederik: “Twee weken voordat wij op de locatie waren, heeft een anderstalige werknemer zijn pink verloren door verkeerde communicatie.”

Diederik en Lonneke vertellen over hun poster

De studenten hadden bij hun presentatie gele bouwhelmen bij zich en die hebben ze ook nodig gehad. “Wij vonden de opdracht super, vooral omdat we een echte bouwplaats hebben bezocht. Je liep tussen de hijskranen door en naast je werd cement neergegooid”, vertelt Diederik.

Geen mannenwereld
Anna Martha en Geena zijn met twee andere studenten op kantoorlocatie Uden geweest. Anna Martha: “Bij de opleiding Communicatie denk je vaak aan communicatiebureaus en dergelijke, meer de marketingkant. Nu kwamen we ineens bij een bouwbedrijf. Ik dacht: wat hebben wij daar nou weer te zoeken? Maar nadat ik over het GO!-programma had gehoord, was ik meteen enthousiast.” Geena: “Het was alleen jammer dat het onderzoek zo kort was, we zijn maar één keer op locatie geweest.”

Anna Martha (links) en Geena (rechts) presenteren hun poster

Het groepje van Puck en Karlijn heeft op hun locatie de sterktes en zwaktes van de GO!-app onderzocht. Door op de bouwplaats rond te lopen, kregen de twee studenten een ander beeld van de bouw. “Je denkt dat het vooral een mannenwereld is, maar dat is helemaal niet zo. De bouw is ook voor vrouwen”, geeft Karlijn aan.

De winnaars
Er werden twee prijzen uitgereikt: de publieksprijs, waarvoor iedereen een sticker mag plakken op zijn of haar favoriete poster, en de opdrachtgeversprijs. Heijmans geeft het onderzoek van Pleunie, Ellen, Britt en Jolien de eerste plek. “Wij werken bij Heijmans veel met buitenlandse werknemers. Ik wist dat er cultuurverschillen zijn op de bouwplaats, maar dat het verschil zo groot was heb ik me vandaag pas gerealiseerd. Daar moeten we zeker iets mee doen”, vertelt Sjaak Luijten, uitvoeringsmanager en GO!-coach bij Heijmans, wanneer hij de eerste prijs uitdeelt.

De vier meiden hadden niet gerekend op de prijs, maar zijn er zeker blij mee. Jolien: “Meneer Luijten luisterde wel heel aandachtig naar ons verhaal, maar de eerste plaats hadden we niet verwacht.”

Heijmans zelf is ook tevreden met het resultaat. Krijsen: “We zijn hier heel blij mee. We hebben veel bevestiging gekregen en ook veel nieuwe ideeën. Adviezen die we direct in kunnen zetten. Je mag het zeker een succesvolle middag noemen.”

De winnaars van de opdrachtgeversprijs

Harold

Mooi verhaal over dit project. Trots op jullie!

2019-10-12 08:59:08