Avans Afstudeerprijs 2019 gaat naar Manon Gloudemans voor onderzoek naar tumorcellen

Manon Gloudemans, net afgestudeerd bij de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda, is de winnaar van de Avans Afstudeerprijs 2019. Ze kreeg de prijs, een geldbedrag van 1.500 euro, voor haar afstudeeronderzoek naar de rol van kleine RNAs in leukemiecellen.

Avans reikt jaarlijks een prijs uit aan het beste afstudeeronderzoek van dat jaar. Elke academie mag een student voordragen. De vijf genomineerden van dit jaar hoorden gisteravond in de kapel van AKV|St.Joost in Breda wie er met de prijs vandoor ging.

Onderzoek duurt jaren
Manon voerde haar onderzoek uit op de afdeling Immunologie in het Erasmus MC in Rotterdam, in de onderzoeksgroep van Stefan Erkeland. Hij legde eerder aan Punt uit: “Het onderzoek dat wij doen helpt ons beter te begrijpen hoe normale cellen zich gedragen en hoe tumorcellen zich ontwikkelen.”

Kleine RNAs spelen een belangrijke rol bij de eiwitproductie in cellen. In leukemiecellen zijn die vaak gedereguleerd. Manon ontwikkelde tools om de verhoogde activiteit van die RNAs te bestuderen. Dit soort onderzoek duurt jaren, vertelt Erkeland. “We ontdekken steeds nieuwe dingen, maar het gaat in kleine stapjes.”

Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het verhelpen van de ziekte leukemie en daar heeft Manon een bijdrage aan geleverd. Het maatschappelijk belang is dus groot.

Jury
De jury van de Avans Afstudeerprijs met als voorzitter bestuurslid Jacomine Ravensbergen oordeelde als volgt: “De jury heeft vooral veel waardering voor het gegeven dat Manon een nog niet bestaande onderzoekstechniek heeft bedacht, omdat ze anders niet verder kon met haar onderzoek. Het zeer professioneel uitgevoerde onderzoek heeft uiteindelijk een baanbrekend resultaat opgeleverd.”

De andere genomineerden
Naast Manon waren nog vier studenten genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs. Zij kregen 200 euro uitgereikt. Merijn Bink deed onderzoek naar daglichtgericht ontwerpen. De Bouwkundestudent wil mensen aan het denken zetten over wat daglicht kan betekenen in hun leefomgeving.

Oud-student Communicatie Imke Verhoeven onderzocht hoe de provincie Noord-Brabant het melden van dumpingen van drugsafval makkelijker kan maken. Overlast van drugs is een groot probleem in Brabant, maar burgers die een dumping willen melden, weten niet goed waar ze dat moeten doen. Een centraal meldpunt ontbreekt.

Om beter vast te kunnen stellen of een meisje autisme heeft, ontwikkelde Eline Dam, Social Work Den Bosch, een checklist. Meisjes met autisme krijgen vaak te laat die diagnose of de verkeerde diagnose. Ze worden niet gezien binnen de jeugdpsychiatrie omdat ze de signalen van autisme camoufleren.

Govinda Fortuin, oud-student Integrale Veiligheidskunde, ontwikkelde nieuwe indicatoren die helpen om potentiële witwassers soepeler te signaleren en op te sporen. Dat deed hij voor Follow the Money, een samenwerking tussen het Openbaar Ministerie en de FIOD, die witwassen via vastgoed onderzoekt.