Eerstejaars Accountancy: Efteling, laat je personeel meedenken

Laat Eftelingmedewerkers nieuwe thema’s verzinnen of zelfs meedenken over de toekomstige indeling van het park. Dat adviseren vier eerstejaarsstudenten Accountancy de Efteling.

Sinds de eerste dag van de studie zijn alle eerstejaars van de Academie voor Algemeen en Financieel Management en de Academie voor Financieel Management bezig met een opdracht over toekomstig werkgeverschap voor de Efteling. De beste studenten presenteerden hun plannen aan de Raad van Bestuur.

Clementine Bezemer, Carmen Kooijman, Gijs Gabriëls en Stefan Bervoets pitchten hun initiatief om een systeem in te voeren waarbij personeel ideeën in kan sturen. “Zo zorg je ervoor dat je het personeel en de directie met elkaar verbindt”, legt Gijs Gabriëls uit. “Bovendien zal het personeel zich hierdoor belangrijk voelen en geef je hen de kans om creatief te zijn.”

‘Zo kun je personeel en directie met elkaar verbinden’

Hoe dat in z’n werking gaat? “Je kunt het systeem op twee manieren benutten. Als bedrijf kun je ervoor kiezen om je personeel een vraagstuk voor te leggen waardoor je specifieke ideeën terugkrijgt.” Een andere manier is door het juist om te draaien: “Door het personeel vrij te laten en ze hun eigen ideeën te laten insturen, zorg je er als werkgever voor dat werknemers actief betrokken worden en een band krijgen met de directie omdat hun initiatieven erkend worden.”

De groep eerstejaars voelt persoonlijk het meest voor de laatste optie. Het personeel in het park weet hoe het reilt en zeilt. “Zij staan er dag in dag uit en weten dus het best als er iets ontbreekt of anders kan. Maar beide opties zijn goed te gebruiken”, benadrukt Gabriëls. Tips op grote, kleine of maatschappelijke schaal zijn welkom. “Meedenken over nieuwe outfits en thema’s of de toekomstige indeling en uitbreiding van het park bijvoorbeeld. Wel vinden wij het belangrijk dat de ingezonden ideeën van positieve invloed zijn voor al het personeel.”

Waardering voor werkgevers
Het ideeënsysteem kwam tot stand door een enquête waaruit bleek dat werknemers het fijn vinden betrokken te worden bij toekomstige beslissingen. “Er is meer waardering voor werkgevers die dat doen. Deze bedrijven onderscheiden zich doordat zij de medewerkers binnen de organisatie mee laten denken met de beslissingen die zij maken. Dit wordt als positief en motiverend ervaren.”

In een vergaderzaal dichtbij de attractie Raveleijn, presenteerden de eerstejaars hun uitgewerkte opdracht. De jury, bestaande uit twee directieleden en een medewerker HRM, was overtuigd van de pitch en benoemde de studenten van Accountancy Breda tot winnaars.