Ik probeerde vier dagen lang te leven op goedkoop kantinevoer

Om als student een beetje de maand door te komen en wat geld over te houden voor bier, moet je in de kantine bij Avans oppassen voor dure aankopen. Maar lunchen voor nog geen twee euro per dag, zonder iedere dag kroketten naar binnen te harken, is dat met het menu van de Avanskantines een beetje te doen? Punt nam de proef op de som en probeert vier dagen lang de lunchpauze te overleven met het goedkopere en (soms) gezonde kantinevoer.

Dag 1
Drinkyoghurt Mango & Passievrucht: 0,76 euro
Knäckebröd volkoren met ham: 0,40 euro
Appel: 0,27 euro
Totaal: 1,43 euro

Toen ik deze Spartaanse maaltijd afrekende, moest ik bijna een traantje wegpinken. Zoete zuiveldrankjes vind ik niet te pruimen, knäckebröd is zo droog dat zelfs drie van die kunstmatige zuiveldrankjes niet genoeg zijn om het spul weg te spoelen en het eten van een appel voelt altijd als een anticlimax.

Deze maaltijd smaakte net zo saai als hij eruit ziet, maar het was ook weer niet zo verschrikkelijk als ik had verwacht. En dat zuiveldrankje was zo goor nog niet. Eigenlijk best lekker zelfs. Uiteindelijk zat ik 57 cent onder de twee euro die mijn maaltijd voor vandaag mocht kosten. Morgen trakteer ik mezelf daarom op iets extra’s.

Dag 2
Snelle Jelle: 0,98 euro
Sinaasappel: 0,82 euro
Ei: 0,27 euro
Beschuit: 0,35 euro
Totaal: 2,42 euro

Ik ben een grote liefhebber van ei. Ik eet het zo vaak, dat ik inmiddels het gevoel heb dat er eigeel door mijn bloedbanen stroomt. En een gekookt eitje kost in de kantine amper 30 cent. Goed, misschien is ei op een beschuit niet mijn beste idee tot nu toe, maar het brood was op en ei maakt zelfs een gortdroog beschuitje lekker. Vind ik dan.

Dan die Snelle Jelle. Ontbijtkoek heeft ten onrechte een gezond imago: eigenlijk is een Snelle Jelle gewoon snoep. Laatst las ik bij het Voedingscentrum dat die krengen voor de helft uit suiker bestaan. En voor de prijs hoef je het ook niet te doen, want een Balisto, Nuts en Twix zijn allemaal vijf cent goedkoper in de kantine. En natuurlijk veel lekkerder. De sinaasappel springt er qua fruit trouwens wel negatief uit. Als enige kost ‘ie namelijk maar liefst 82 cent. Ter vergelijking: een appel of banaan eet je voor nog geen 30 cent. Maar variatie is belangrijk en ergens voelt het heel therapeutisch om in het vlees van een citrusvrucht te bijten, met sap dat vervolgens overal heen spettert.

Alles bij elkaar was het een karige lunch, maar stiekem ook best vullend. Bonus: de suikers uit de sinaasappel en de Snelle Jelle hielden me de rest van de middag scherp.

Dag 3
Drinkyoghurt: 0,76 euro
Krentenbol: 0,76 euro
Banaan: 0,27 euro
Rijstwafel 2x: 0,76 euro
Totaal: 2,55 euro

Deze dag is veruit mijn favoriet. De krentenbol waar ik als kind mijn neus voor ophaalde, smaakt me tegenwoordig meer dan prima. En ik beleg ‘m vandaag met een banaan: klinkt gek, smaakt fantastisch. Die banaan is in de kantine trouwens maar 27 cent.

De drinkyoghurt van eergisteren beviel me zo goed, dat ik ‘m nu weer heb gekocht. Om de taaie rijstwafels mee weg te spoelen. Die zijn echt alleen de moeite waard als je er beleg bij koopt. Bijvoorbeeld jam of boter voor nog geen 30 cent. Maar eigenlijk zit er aanstootgevend weinig smaak aan. Ik heb trouwens wel valsgespeeld. Vandaag ruim 55 cent over mijn budget, maar het moet wel leuk blijven.

Dag 4
Kippensoep: 0,93 euro
Twix: 0,93 euro
Totaal: 1,86 euro

Dag vier stond in het teken van de befaamde soep van Avans. Want de soep is voor veel studenten én medewerkers inmiddels een fenomeen en het gespreksonderwerp van veel pauzes. De soep van Avans heeft zelfs een eigen Instagrampagina. Beroemd en berucht is de kerrie-kokossoep, die bijna maandelijks opduikt in een van de Avanskantines. Maar vandaag was het de eer aan een kippensoepje. Voor maar 93 cent slurp je van een royale bak kippensoep. Koopje. Na de soep had ik zelfs geld over. Laat de Twixreep nu prima binnen mijn budgetplan passen. Het is een twijfelachtige creatie, de lunch van kippensoep met een Twix toe, maar het kan er best mee door.

Conclusie
Je kunt prima leven van de goedkoopste producten uit de kantine, al is niet alles even smakelijk en zijn de goedkoopste opties ook zeker niet de gezondste of meest duurzame. Toch is een andere strategie beter, als je budget regelmatig als een beurskoers in elkaar zakt. Neem bijvoorbeeld elke dag zelf boterhammen of een salade mee. Je bespaart logischerwijs veel geld én je kunt je af en toe een uitspatting veroorloven. Zoals een overheerlijke chocoladereep, of een soepje.

Dit artikel is ook in Punt 2 verschenen, te vinden in de witte bakken op alle Avanslocaties. Klik hier voor het online magazine.

Jaap Broeders

Zeker ook een keer jimmy joy proberen dan, kost geen reet maar smaakt daar ook naar!

2019-11-25 15:25:29