Keuzegids: universiteiten groter, maar beter

De Nederlandse universiteiten zijn groter dan ooit, maar studenten lijden daar niet onder: ze zijn enthousiast over het onderwijs en studeren vlot door, meldt de nieuwe Keuzegids Universiteiten.

“Er is geen ‘foute keuze’. Kies wat bij je past en laat je niet gek maken”, schrijft de redactie in het voorwoord van de Keuzegids Universiteiten 2020, die vandaag is verschenen. “De kwaliteit van de Nederlandse universiteiten is goed.”

Want studenten geven opnieuw hogere oordelen in de Nationale Studenten Enquête en vwo’ers behalen ook sneller dan voorheen hun diploma, zegt de redactie, die studiekiezers wegwijs wil maken in de universitaire bacheloropleidingen die ze kunnen kiezen.

Opmars VU
Toch is de ene universiteit volgens de makers beter dan de andere. Zoals ieder jaar staat er een ranglijst in. Bij de brede, klassieke universiteiten staat de Radboud Universiteit Nijmegen bovenaan, maar opvallend is vooral de nummer 2: de Vrije Universiteit.

Jarenlang bungelde de VU Amsterdam samen met stadsgenoot UvA onderaan, maar de VU is nu aan een opmars bezig, terwijl de UvA nog altijd hekkensluiter is. Het scherpe oordeel van studenten heeft kennelijk niet zoveel met de ligging in de Randstad te maken, zoals critici van studentenenquêtes soms zeggen.

Lees ook: Keuzegids: Avans opnieuw de beste, kritisch over Associate degrees

Bij de overige universiteiten staat Wageningen nog altijd met kop en schouders bovenaan, terwijl de Erasmus Universiteit Rotterdam de rij sluit. De Wageningse universiteit behaalt al sinds 2004 de meeste punten in de Keuzegids.

Ook de hoogst beoordeelde opleiding in de Keuzegids is van Wageningen: plantwetenschappen. In het rijtje van best scorende opleidingen in de gids staat overigens ook een opleiding van de UvA: Nieuw-Griekse taal en cultuur.

Onbetrouwbare data
Het had niet veel gescheeld of er waren helemaal geen nieuwe oordelen beschikbaar gekomen voor deze editie van de Keuzegids. Er waren grote problemen met de uitvoering van de NSE, waardoor de data niet betrouwbaar waren. Pas na een reparatie, waar statistiekbureau CBS op toezag, konden ze alsnog worden gebruikt.

Voor de hogescholen kwam dat te laat. Zij hadden inmiddels zo weinig vertrouwen in de data van dit jaar, dat ze hun medewerking opschortten. Minister Van Engelshoven wil alle bekostigde universiteiten en hogescholen volgend jaar verplichten om mee te doen.