Plaats je op Instagram een ‘mooiboy’ foto of een kiekje van je ‘ondergemiddelde kont’?

Stan Brouwers over zijn foto’s op Instagram

Tegenwoordig moet je goed nadenken over wat je post op sociale media, zoals op LinkedIn. Studenten Communicatie Pien Steenbeek en Stan Brouwer van studievereniging Comm.on gaven een gastcollege over het belang van LinkedIn en hun eigen ervaringen met sociale media. “Ga goed na hoe je jezelf wilt profileren. Dat is de eerste stap voor waar je uiteindelijk terechtkomt”, vertelt Stan.

Pien begint het college door haar eigen LinkedIn profiel te laten zien. “Ik heb een docent gevraagd een aanbeveling te schrijven voor mij. Tegenwoordig ga je ook niet naar een restaurant toe zonder de recensies te lezen. Waarom zou dat voor een profiel anders zijn? Werkgevers hechten belang aan wat anderen over jou zeggen.”

Bij de vraag wie er géén LinkedIn heeft, gaan maar een stuk of vijf handen omhoog. “Ben je er wel van bewust dat zodra je het profiel van een ander bezoekt, degene daar een melding van krijgt”, geeft Stan aan. Een vlaag geroezemoes gaat door de studenten heen. “Je bent erg zichtbaar op het platform. Pas daar dus mee op. Voor mijn stage begon ben ik heel sneaky collega’s op gaan zoeken via LinkedIn. Een week later vroegen ze: ‘Je hebt ons al gestalkt, hé?’ Ik probeerde het nog te ontkennen maar ze konden alles gewoon zien.”

‘Voor mijn stage begon ben ik heel sneaky collega’s op gaan zoeken via LinkedIn. Een week later vroegen ze: ‘Je hebt ons al gestalkt, hé?’

Wat straal je uit?
Pien: “Als iemand jou opzoekt via Google, staat jouw LinkedIn profiel bovenaan. Je Facebook of Instagram zijn daaronder pas te zien. Denk goed na over wat je post en welke mensen dat zullen zien.” Dat kunnen zo toekomstige werkgevers zijn. “Als je eenmaal werkt, ben je het visitekaartje van dat bedrijf. Je bent dan een merk, alles wat je erop zet wordt even gecheckt. Weet daarom wat je plaatst en wat niet”, zegt Stan.

Vijf stellingen verschijnen op de beamer en studenten geven aan of zij het daar wel of niet mee eens zijn. “Collega’s moeten mij niet online volgen op Facebook of Instagram”, leest Stan voor. De rode papiertjes gaan massaal de lucht in, de studenten zijn het niet met die stelling eens. “Ik heb ook ontzettend veel collega’s die mij volgen op Instagram. Afgelopen jaar was ik met de opleiding in Parijs en natuurlijk ga je dan op de foto met de Eiffeltoren. Maar in plaats van een prachtige ‘mooiboy’ foto, koos ik ervoor mijn ondergemiddelde kont op de foto te plaatsen en dat online te zetten.”

Een zweem gelach gaat door de zaal heen. “Ik heb daar bewust voor gekozen”, gaat Stan verder. “Bij een Rabobank word ik met zo’n foto niet aangenomen, maar bij een radiozender bijvoorbeeld is het geen probleem. Ga bij jezelf na wat je uit wilt stralen, ook via LinkedIn. Dat is de eerste stap in waar je uiteindelijk terechtkomt.”

Na het college konden de studenten een professionele foto laten maken. Een ander lid van de Studievereniging, Noa Hermans, vertelt na afloop: “Wij hebben dit college bewust zelf gegeven om studenten onze ervaringen en eerlijke meningen mee te geven, in plaats van een mooi en ‘verwacht’ plaatje wat bijvoorbeeld docenten voor je schetsen. Die boodschap wil Comm.on hiermee overbrengen.”

Marcel Kesselring

Goed initiatief!