Recensie: snel en makkelijk koken met Het Onmisbare Studentenkookboek

Het onmisbare studentenkookboek belooft met korte recepten dat je snel een makkelijke maaltijd op tafel zet. Klinkt aantrekkelijk na een lange schooldag. Tijd om de proef op de som te nemen en een van de recepten uit te proberen.

Zoals de namen van de schrijfsters al doen vermoeden, komt dit boek niet van Hollandse bodem. Dat merk je ook aan de inhoud; Nederlandse recepten ontbreken. Lena Djuphammar en Pernilla Ronnlid, afkomstig uit Zweden, delen ook tips voor wat je kunt doen met leftovers en drukken de lezer met hun neus op de feiten. Gemiddeld gooien we 82 kg levensmiddelen weg, ongeveer 300 euro per jaar. En dat vinden ze niet nodig, schrijven ze.

Daar heb ik zin in!
Snel én makkelijk koken, daar heb ik deze zondag zin in. Na wat geblader door mooie foodfotografie en korte recepten met niet al teveel ingrediënten, valt me een ingrediënt op dat ik niet zomaar in mijn keukenkastje heb staan. Koolzaadolie. Zelfs mijn Indische oma, die een uitgebreide verzameling kruiden en specerijen heeft waar je U tegen zegt, heeft het niet.

Uiteindelijk waagt deze keukenprinses zich aan de kip wraps op pagina tien en vervang ik de koolzaadolie door zonnebloemolie. Lekkere bruingebakken kipstukjes in wraps gerold trokken m’n aandacht. Reality: de kip blijft bleek in de pan maar smaakt wel door de chilipeper en knoflook. De yoghurtdressing met chilisaus is fris en past er goed bij. Spannend is het niet en het ziet er in vergelijking op de foto wat minder aantrekkelijk uit. Voor de oplettende kijker valt op dat de peterselie ontbreekt die je wel ziet op de foto uit het kookboek. Stond niet in het ingrediëntenlijstje, dus vergeten.

Pluspunt
Het smaakte oké en we hielden zelfs nog wat over. De adviezen van Lena en Pernilla neem ik aan en bewaar de kip goed ingepakt in de koelkast tot de lunch de volgende dag. Het is nog prima te eten en ja, zelfs de avocado bleef al de tijd groen. Pluspunt van dit recept is dat je het gerecht makkelijk op tafel zet voor twee personen.

Voor ieder wat wils om te koken uit dit kookboek. Van vis tot vlees en ook voor de vegetariër is er genoeg keuze. Denk aan studentensalade met couscous, babyspinazie en avocado of de vegetarische lasagne. Voor 17,95 euro heb je een leuk kookboek, maar moet je nog wel even langs de supermarkt voor koolzaadolie.