Studenten op stage: Dio en Fons laten bezoekers technologie ervaren in het GET-lab

Fons Bunthof en Dio van Gils, derdejaarsstudenten Mens en Techniek in Breda, lopen stage bij het GET-lab van Avans. Ze verdelen hun tijd tussen meedraaien en werken aan hun stageopdracht. “In mijn eentje had ik alle taken niet kunnen uitvoeren.”

Dio (foto links) en Fons zijn op vaste dagen te vinden achter de balie van het GET-lab. Fons: “Er is veel inloop van studenten en mensen uit het werkveld. We beantwoorden hun vragen.” Dio: “We geven ook workshops waarin deelnemers zelf technologie kunnen ervaren. Het is de bedoeling dat ze zelf nadenken over hoe ze dat kunnen inzetten in hun werk of toekomstige werkveld.”

Altijd op stand-by
Ook zijn ze een dag in de week thuis om aan hun stageopdracht te kunnen werken. “Dat is echt nodig”, zegt Fons. “Ik kan me dan helemaal richten op de verslaglegging. Bij het GET-lab is het wat lastiger werken, daar sta je eigenlijk altijd op stand-by. Je moet snel kunnen schakelen.” Je leert er ook van, meent de Mens en Techniekstudent. Flexibel zijn bijvoorbeeld. “Er kan altijd iemand binnen lopen.”

De opdracht van Dio is het professionaliseren van docenten Fysiotherapie en Verpleegkunde op het gebied van technologie in zorg en welzijn. “Niet alle docenten weten daar veel van, maar ze moeten het wel overdragen op studenten. Ik doe literatuuronderzoek, maar onderzoek ook wat docenten zelf willen. Onder andere door het geven van actieve workshops, waarin ze techniek kunnen ervaren. Domotica, robotica en virtual reality bijvoorbeeld.”

Virtual reality
Fons onderzoekt hoe VR toegepast kan worden binnen de opleiding Verpleegkunde. “Ik heb geïnventariseerd bij welke vakken het ingezet kan worden, of het een aanvulling op de les is. Binnenkort heb ik weer een focusgroep met docenten.” VR kan op twee manieren gebruikt worden: er zelf actief mee aan de slag gaan, bijvoorbeeld om iets te leren over het menselijk lichaam, of de VR-bril bij iemand anders opzetten om te zorgen voor empathie voor de patiënt. “De zorgprofessional kan zo ook in de schoenen van de patiënt staan.”

De Mens en Techniekstudenten helpen ook mee tijdens lessen. “Bij een consultatie kunnen studenten vragen stellen. Dat vond ik vooral in het begin lastig, omdat de vragen over alles kunnen gaan. Daar kun je je niet op voorbereiden. Als ik een les geef over VR, ben ik meer op mijn gemak.” Ook Dio vond het in het begin “doodeng” om voor een groep te staan. “Maar dat wordt minder.”

Tafeltennissen
De studenten voelden zich snel thuis bij het GET-lab. “Vanaf dag één ben je onderdeel van het team”, vertelt Dio. Pluspunt van met z’n tweeën stage lopen? Fons: “We kunnen onderling overleggen. Soms stel je een vraag en weet je tijdens het praten het antwoord eigenlijk al.” En het grootste voordeel? “Er is altijd iemand om mee te tafeltennissen. Dat doen we als het rumoerig is en de concentratie verslapt. Even aan iets anders denken.”