Studiestress voorkomen? Maak afspraken over app-gebruik

Fotografie: Yolanda Stalfoort

Studie, bijbaan en sociale contacten: het leven van de gemiddelde Avansstudent is druk. Voor sommigen te druk. Tijdens een lezing voor Bredase studenten Human Resource Management over studiestress kwamen diverse tips en trucs voorbij, maar vooral de discussie over het gebruik van WhatsApp en werken in Teams verdient navolging.

In het kader van de Week van de Werkstress gaf Nikki Pommer een lezing over hoe je als student om kunt gaan met studiestress en werkdruk. Nikki kreeg op haar zeventiende een burn-out, schreef daar een boek over en geeft regelmatig lezingen over het onderwerp.

Zeg eens nee
Hoewel haar eigen ervaringen centraal staan, neemt Nikki ook de tijd om de aanwezige studenten te bevragen over hoe zij stress ervaren in hun leven en wat ze daar aan denken te kunnen doen. Alle aanwezige studenten geven aan in meer of mindere mate stress te ervaren. Sommigen slapen te weinig of eten niet goed. Ook valt het niet altijd mee om nee te zeggen tegen vrienden op het moment dat je het liefst een avondje voor jezelf hebt.

Nikki geeft aan dat zijzelf de meldingen op haar telefoon uitgeschakeld heeft, mail alleen beantwoordt op het moment dat ze daar echt tijd voor heeft en continu een lijstje bij de hand heeft van zaken waar zij ontspannen van wordt.

‘Eigenlijk vind ik dat je doordeweeks alleen van negen tot vijf beschikbaar moet zijn voor studenten waarmee je in een projectgroep werkt’

Vooral het uitschakelen van meldingen op de telefoon levert een interessante discussie op tussen de studenten. “Eigenlijk vind ik dat je doordeweeks alleen van negen tot vijf beschikbaar moet zijn voor studenten waarmee je in een projectgroep werkt”, oppert een van de studenten. “De andere uren zijn voor jezelf.”

Verwijt
Dat is een ongeschreven regel, maar in de praktijk werkt het anders, zo ondervinden velen. “Als ik in het weekend uit eten ben met mijn ouders en pas daarna reageer op een appje, krijg ik wel het verwijt dat ik dan pas reageer.”

‘Als ik mijn meldingen uitschakel, zie ik die berichten misschien niet op tijd’

Een van de studenten is van mening dat de wijze waarop de opleiding georganiseerd is deels verantwoordelijk is voor het feit dat studenten het gevoel hebben permanent met de studie bezig te moeten zijn. “Zo heb ik de meldingen in Teams op mijn telefoon ingeschakeld. De opleiding plaatst regelmatig berichten als ‘Wij zoeken vier studenten die..’ en de eerste vier die reageren mogen het dan doen. Als ik mijn meldingen uitschakel, zie ik die berichten misschien niet op tijd.”

Keuzes
“Ik heb meldingen van Teams uitgeschakeld, daardoor ben ik inderdaad te laat voor dat soort zaken. Dat is een keuze die ik gemaakt heb”, geeft een andere student aan.

Een van de aanwezige docenten geeft aan dat dit onderwerp verder doorgesproken moet worden en zeker op de agenda van de opleidingscommissie moet komen.