Talentendag Den Bosch: ‘Je kunt niet zeggen: data zijn niet mijn ding’

Het dataproject Opgebrand van Marit Welsing

Wat betekenen data voor studenten, nu en in de toekomst? Op de Talentendag werden studenten ondergedompeld in de wereld van cijfers en gegevens door workshops, lezingen en projecten. “De dag was een beetje intimiderend, omdat het begrip data zo breed is. Maar juist al die verschillende vormen van data maakten het zo interessant.”

De Talentendag, woensdag 30 oktober, is de derde dag van de Den Bosch Dataweek. Er waren de hele week verschillende activiteiten in Den Bosch. Avans host de Talentendag, maar alle mbo-, hbo- en wo-studenten van Den Bosch waren welkom. Op de vraag waarom de week naar Den Bosch gehaald is, vertelt wethouder Ufuk Kâhya van de gemeente ’s-Hertogenbosch aan het publiek: “Het is niet de dataweek hiernaartoe halen, Den Bosch is al datagedreven. Avans Hogeschool is er bijvoorbeeld al een tijd mee bezig. Het is belangrijk data op een slimme manier in te zetten. Ik hoop dat de studenten hier met oplossingen komen waarvan ik de vraag niet eens kan formuleren.”

André Gehring, academiedirecteur AI&I bij Avans, vult de wethouder aan. “Het woord ‘Talentendag’ slaat op jullie. Wij leiden hier talenten op. De studenten die afgelopen september begonnen, studeren over vier jaar af. Wat zijn de beroepen dan en welke competenties moeten de studenten hebben in een maatschappij waarin data steeds belangrijker worden?” Wethouder Kâhya: “Bedrijven en overheden gaan mee in die dataontwikkeling, maar jullie als studenten lopen daarin voorop. Dus neem ons daarin mee. Wees proactief, kom met jullie briljante ideeën naar ons toe over hoe we jullie kennis en jullie gebruik van data in kunnen zetten voor de samenleving.”

Ander de Keijzer over data bij bedrijven

Bedrijven verzamelen onze data
Na de woorden van de academiedirecteur en de wethouder, vertelt lector Data Science bij Avans, Ander de Keijzer, hoeveel data bedrijven over ons verzamelen. “Supermarkten kunnen dingen over mij zeggen zonder dat ik het zelf al weet. Een meisje in Amerika bijvoorbeeld kreeg aanbiedingen voor babyspullen terwijl ze zelf niet eens wist dat ze zwanger was. De Albert Heijn weet van mij wanneer ik verkouden ben. Ik heb een bonuskaart en de supermarkt maakt daarmee een profiel van mij als persoon. De Albert Heijn kan uit mijn aankopen, zoals paracetamol en strepsils, conclusies trekken en mij zo helpen met mijn boodschappen.”

Het programma gaat verder met verschillende workshops en lezingen. Zo vertellen Michiel Moonen, Big Data & Software Developer, en bedrijfsanalist Lennart Billekens over de datakeuken van Bol.com. Hoe zorgt het grote bedrijf ervoor dat de juiste producten in Google Shopping aangeboden worden? En hoe houdt Bol.com alle prijzen up-to-date?  Er zijn andere workshops van onder meer Google, Philips, de Volksbank en de lectoraten van Avans.

Marit vertelt over haar project

Diversiteit van data
In de middag staan bedrijven en (oud-)studenten klaar om hun verhaal te vertellen. Derdejaarsstudent Communication & Multimedia Design (CMD), Marit Welsing, presenteert haar project Opgebrand op de Talentendag. “Voor mijn project heb ik een rouwproces gebruikt, verdeeld in ups en downs. Elke lucifer is gebruikt om een kaarsje op te steken, in dit geval voor mijn vader die zeven jaar geleden is overleden. Het zijn geen harde cijfers, maar wel emoties die ik visueel probeer te maken.” Marit was ook aanwezig bij twee workshops. “Ik vind het ontzettend interessant om te zien dat er zoveel verschillende kanten van data zijn. Veel mensen schrikken als je data zegt, zij denken gelijk aan lappen cijfers. Maar het kan ook iets anders zijn, zoals ik met mijn project laat zien. Data kunnen alles zijn.”

En dat bewijst ook oud-student CMD Luc Halin: “Ik wilde het verhaal van Romeo en Julia vertellen door middel van geluidsstukken. Ik heb klassieke en minder klassieke stukken van het verhaal gecombineerd en vertaald naar visuele geluidsvormen.” Aan de wand hangen verschillende posters over Romeo en Julia.

“Iedere student heeft een andere interpretatie van het verhaal. Data kun je op diverse manieren interpreteren.  Er zijn heel veel data rondom Romeo en Julia. Ik moest voor mezelf bepalen welke data ik wilde gebruiken. Ik vind muziek en geluid interessant en daarom heb ik voor deze vorm gekozen. Dat is het mooie aan data, je kunt ze op zoveel verschillende manieren vertalen. Daarom kun je niet zeggen: data zijn niet mijn ding. Data zijn voor iedereen. Ik vind het ook goed van Avans dat er zo’n hele dag aan besteed wordt. Avans stopt er veel tijd en energie in om data daadwerkelijk een belangrijke plaats te geven.”

De poster van Luc

Beetje intimiderend
Wat vinden de bezoekende studenten van de Talentendag? “De dag was een beetje intimiderend, omdat het begrip data zo breed is. Maar juist al die verschillende vormen van data maakten het zo interessant”, vertelt Maaike, student International Business. “De workshops die we hebben gevolgd sloten erg goed aan op onze studie”, gaat Annelotte verder. “Maar dit laatste stuk, het praten met bedrijven en andere studenten, vond ik het leukste. Ik kon mijn vragen stellen en zo veel te weten komen. Die experts delen ook gewoon hun eigen mening over data.”

Maaike: “Ik dacht: ik ben maar een student en hier zijn vandaag zulke grote bedrijven aanwezig. De drempel tussen ons als studenten en de bedrijven leek heel hoog, maar dat viel echt mee. Het was mooi om te zien dat ze naar onze meningen vroegen. Uiteindelijk hebben ze ons wel nodig, want wij zijn de toekomst.”