Deze vijf toppers maken kans op de titel Student van het Jaar 2019!

Student van het Jaar

De genomineerden die kans maken op de titel Student van het Jaar 2019 zijn bekend. Maak kennis met Lilia Visser, Iris Lucas, Pim van Boxtel, Bart de Raad en Luuk van de Ven.

Lilia Visser

De tweedejaarsstudent Social Work wordt door docenten en studenten geroemd om haar inzet voor de LHBTI-gemeenschap. Lilia geeft sinds een jaar, vanuit het COC, voorlichting op basis- en middelbare scholen. Daar bovenop diende de student een plan in bij de gemeente Den Bosch om op elke middelbare school in het zuiden één docent op te leiden zodat hij of zij als lhbti-aanspreekpunt kan fungeren voor scholieren. Dat plan is goedgekeurd en binnenkort mag Lilia in Brabant zelfs docenten trainen op het gebied van gender en seksuele diversiteit. Docent Angela Verhagen: “Lilia zet zich vrijwillig in en maakt een mooie verbinding tussen de opleiding en de bewustwording van onze toekomstige sociaal werkers.” Mededocenten Herman van Alphen en Vikky van der Velden benadrukken beiden hoe kritisch, gemotiveerd en betrokken de student is. Van Alphen: “Ze is echt een nominatie waard.”

Iris Lucas

De tweedejaarsstudent Ad Communicatie in Den Bosch, is een van de oprichtsters van de nieuwe studievereniging. “Vanuit de academie zijn we haar dankbaar dat zij als eerste reageerde om onze netwerkvereniging actief op de kaart te zetten. Deze vereniging bestaat uit een studie- en alumnivereniging in één en is sinds dit jaar opgestart. Zij is samen met drie andere studenten de drijvende kracht achter deze vereniging. Beetje bij beetje ontstaat er een club Ad-studenten die over de verschillende opleidingen heen van elkaar willen leren en elkaar opzoeken voor een gezellige borrel.”

Als promostudent is ze altijd en overal aanwezig om de opleiding op de kaart te zetten en de opleidingscoordinatoren bewonderen haar voor haar inzet en passie: “Iris neemt het voortouw als er iets georganiseerd of geregeld moet worden, ook met externen, zoals bij een projectmarkt van de opleiding of een bijeenkomst van onze Kennishub.”

Pim van Boxtel (rechts) en zijn compagnon Jaron Tichelaar

Pim van Boxtel

De eerstejaarsstudent Commerciële Economie in Den Bosch, startte anderhalf jaar geleden met zijn volledig duurzame kledingbedrijf Dutchcraft. “Je ziet een grote trend van biologisch eten en dergelijke, maar kleding loopt best achter op het gebied van duurzaamheid”, vertelde Pim al eerder aan Punt. De student wilde graag een puur Nederlands product maken, een eerlijk product gemaakt in eigen land. Om de lokale economie te steunen en het ambacht van kleding maken weer terug te halen naar Nederland. Het katoen waarmee Pim werkt, is verbouwd met de strengste biologische richtlijnen die er zijn, de Global Organic Textile Standard. “Er is geen chloor of pesticide voor de stof gebruikt. Ik wilde gewoon alles goed doen wat ik goed kón doen.”

Bart de Raad

De vierdejaarsstudent Chemische Technologie in Breda is mede-eigenaar van Bionative Industries en ontwikkelde met zijn compagnon een nieuwe plasticsoort. Biobased én biologisch afbreekbaar. Douwe-Frits Broens, projectmanager bij het Centre of Expertise Biobased Economy: “Chemisch technoloog Bart de Raad is samen met zijn compagnon vastbesloten om ondernemingen te ontwikkelen die de wereld verbeteren. Samen hebben ze al drie bedrijven opgericht. Naar aanleiding van het artikel in Punt is al meteen een grote producent geïnteresseerd geraakt. Terwijl veel student-ondernemers zich gauw melden bij Avans Ondernemerscentrum was niemand van de collega’s bij Avans tot het artikel in Punt op de hoogte van Bart zijn plannen en resultaten.” Broens bewondert het doorzettingsvermogen van Bart: “Terwijl in de regio gewerkt wordt aan incubatorruimte wachten deze heren niet af maar hebben gewoon een garagebox gehuurd. Dat tekent Bart: visie, doorpakken, goed luisteren, maar wel eigen plan trekken en niet te klein denken.”

Luuk van de Ven

De derdejaars Kunststudent is voor sommigen hier geen onbekende. Eerder sierde hij als zijn alter ego Emily Salvia de cover van Punt. Luuk werd dit voorjaar uitgeroepen tot Miss Travestie Noord-Brabant 2019 en is niet bang om taboes te doorbreken. Luuk zet zich actief in voor meer diversiteit en inlusiviteit. Zo richtte hij recent een eigen bedrijf op: Salvia Arts. Een organisatie die performances, theatervoorstellingen, audiovisuele vormgeving, workshops, lezingen en meer organiseert in het teken van diversiteit. “Samen kunnen we de wereld mooier maken”, zei hij daar over. “Ik wil mensen laten zien dat datgene waar je het meest onzeker over bent juist je grootste kracht is.”

Jarno

Ik deel de visie dat Bart een echte doorzetter is. Hij heeft zich over de afgelopen vier jaar meerdere malen bewezen als succesvol ondernemer. Mede om deze redenen gun ik Bart en zijn compagnon van harte deze prijs! Succes heren

2019-12-02 19:19:56

Jaap Broeders

Je kan wel zien dat Jesse op deze school gezeten heeft. Man man man

2019-12-02 15:01:38

Jaap Broeders

Wat een onzin! Ze geven tegenwoordig ook iedereen waardering hier!

2019-12-02 15:00:09