Ongelukkig door sociale media? Dat valt reuze mee

Sociale media zouden jongeren op een negatieve manier beïnvloeden. Tegenwoordig is het een hot-topic, maar klopt het eigenlijk wel? Uit onderzoek blijkt dat sociale media weinig tot geen invloed hebben op jongeren, zo schrijft onder meer de Volkskrant.

Project AWeSome (Adolescents, Wellbeing & Social Media) van de Universiteit van Amsterdam deed in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar onderzoek naar de effecten van sociale media op jongeren van 14 en 15 jaar. Bijna duizend jongeren zijn ondervraagd en de resultaten zijn opmerkelijk.

Juist positief
Iets minder dan de helft (44 procent) van de ondervraagde jongeren kijkt namelijk juist positiever naar zichzelf door het appen en scrollen op Instagram en Facebook. Ook raakt 41 procent geïnspireerd door sociale media, en zegt 40 procent door sociale media trots te zijn op zichzelf. Daarnaast leeft de meerderheid van de jongeren mee met de posts van anderen op sociale media, dat is 47 procent. Met de nadelige effecten van sociale media lijkt het dus reuze mee te vallen.

Toch is de ervaring niet altijd alleen maar positief. Ongeveer 41 procent van de ondervraagden vergelijkt zichzelf online met anderen. Daarnaast wordt 22 procent jaloers, zegt 21 procent zich soms onzeker te voelen en spreekt 19 procent over somberheid.

Veel scrollen
Die negatieve gevoelens weerhouden de jongeren er niet van om hun socials minder te checken, want meer dan de helft van de jongeren (59 procent) is langer actief op sociale media dan ze zelf zouden willen. Maar liefst 73 procent van de jongeren doet langer over zijn dagelijkse bezigheden doordat ze ondertussen tijd besteden aan sociale media, schrijft de Volkskrant. Bovendien scrollt vier op de vijf jongeren door zijn socials terwijl ze eigenlijk wat anders moeten doen.

Lees ook: 33 procent van de jongeren vindt zichzelf telefoonverslaafd

Onze studenten
Hoe zit het eigenlijk met de studenten van Avans? Hebben zij het gevoel dat sociale media invloed hebben op hun geluksgevoel? En besteden zij veel tijd op Instagram?

Lieke Korstanje, student Finance and Control in Breda, geeft aan dat ze beïnvloed wordt door social media. “Ik kan niet meer naar bed gaan zonder eerst mijn socials te checken, dat vind ik best heftig als ik erover nadenk.’’ Of ze te veel tijd besteedt aan het scrollen, betwijfelt ze: “Ik gebruik mijn telefoon veel voor schoolzaken, dus dat vind ik niet slecht. Maar als ik dat doe, check ik ook automatisch mijn social media. Dat is eigenlijk overbodig’’, zegt ze.

”Het kan veel gekker”

Ook Jasper Smulder merkt dat zijn socials invloed op hem hebben, vooral op de keuzes die hij maakt. “Als ik een foto of reclame langs zie komen van een mooi restaurant, wil ik daar ook graag heen.’’ Toch vindt hij niet dat hij te veel tijd online besteedt. “Ik check mijn socials ongeveer drie uurtjes per dag’’, vertelt hij. “Ik weet van mensen om mij heen dat het veel gekker kan.’’

Portemonnee
Klasgenoot Naomi Kramer merkt de invloed van social media vooral aan haar portemonnee: “Door reclames op Instagram koop ik regelmatig dingen, bijvoorbeeld kleding.’’ Dagelijks besteedt ze ongeveer drie à vier uur aan social media. “Ik schrik daar best van, die tijd kan ik ook nuttiger besteden’’, geeft ze aan.

Sociale media slokken af en toe misschien iets te veel tijd op. Er kleven zowel voordelen als nadelen aan, maar die nadelen blijken reuze mee te vallen. Het negatieve imago van platforms als Instagram is dus niet helemaal terecht.