Terug naar overzicht

Student-ondernemer Stijn Buschgens: ‘Mijn vintage kledingcollectie is uniek’

Tot zijn 14e kocht z’n moeder zijn kleding maar sinds Stijn Buschgens het zelf doet, struint hij alle kringloopwinkels af. Dat leidde uiteindelijk tot Wildebras Clothing, een online webshop in vintagekleding.

Alle tweedehandskleding die Stijn in- en verkoopt is duurzaam én uniek. “Je ziet het terug in mijn collectie en dat is hoe ik me onderscheid van andere vintageshops.” Van andere online vintagekledingwinkels krijgt Stijn al gauw de kriebels. “In die collecties zie je vaak kledingstukken van één seizoen geleden. Iedereen loopt daar nog in. Dat wil ik in mijn aanbod voorkomen.”

Voordat hij Wildebras Clothing oprichtte, had Stijn totaal geen idee wat hij moest studeren. Daarom nam hij een tussenjaar en ondanks het goede voornemen om fulltime te gaan werken, kwam hij niet veel verder dan zijn bed en de bank. “Ik had geen doel om voor op te staan dus bleef ik liggen”, legt hij uit. Al gauw voelde hij zich nutteloos en wilde iets om handen hebben. “Ik werkte twaalf uur per week bij een warenhuis maar wilde meer.”

Verloskunde
Na audities aan de Herman Brood Academie, waar hij het tot de laatste elf van de 800 auditanten schopte, werd hij net niet aangenomen. Van elke denkbare opleiding bezocht hij daarom de open dag. “Ik ben zelfs bij Verloskunde gaan kijken, maar dat was niets voor mij.” Tijdens de open dag van de Associate degrees in Den Bosch raakte hij gecharmeerd van Ad Ondernemen. “Het duurt maar twee jaar en met mijn wispelturige karakter leek me het handig dat ik niet aan een vierjarige opleiding begon. En de inhoud van de opleiding sprak me aan. Heel praktisch en ondernemersgericht.”

Dat laatste gaf de doorslag; Stijn speelde al langer met het idee om te gaan ondernemen. “Mijn liefde en passie voor vintage kleding wilde ik combineren met een bedrijf. Zo is Wildebras Clothing ontstaan.” Stijn koopt kleding het liefst voor zo min mogelijk geld. “Ik ben wel een beetje een gier, maar doordat ik kleding koop in kringloopwinkels, heb ik altijd een uniek kledingstuk aan.”

“Kleding en verpakking ecologisch verantwoord”

Bovendien hanteert Wildebras een zero waste-policy. “Duurzaamheid is onze prioriteit.” Niet alleen de kleding die je koopt, maar ook de verpakking is ecologisch verantwoord. “Dat gaat zover dat de schoenendozen waarin de kleding wordt verzonden hergebruikt worden. Ik keer ze gewoon binnenstebuiten. Dat ziet er ook nog eens vet uit. Als je het uitpakt, zie je bijvoorbeeld ineens een Nike-teken”, legt Stijn uit.

De ondernemer laat zijn aanbod fotograferen terwijl het gedragen wordt door zijn vrienden en social media-volgers. “Dat zij model staan is voortgekomen uit pure noodzaak. Mijn vrienden hebben niet altijd tijd om te shooten en via een oproep op Facebook kwam ik toch aan modellen.” Een slimme zet, bleek later. “Toen besefte ik pas dat al die volgers ook een netwerk hebben en zo in aanraking komen met Wildebras.”

Jeugdserie Brugklas
Kleine influencers weten Stijn en zijn onderneming inmiddels ook te vinden. Laatst nog werd hij benaderd door twee acteurs uit de jeugdserie Brugklas. “Ze vroegen of ze mijn kleding mogen dragen omdat ze het zo gaaf vinden.” Ook verzorgde hij de kleding van de videoclip van Jarone

Stijn is van één ding heel zeker: “Ik wil de grootste worden op het gebied van online vintage kleding. Ik ben ervan overtuigd dat me dat gaat lukken. Maar misschien ben ik dat al wel omdat ik de enige ben met zo’n unieke collectie.”

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?