Docent Anouk bakt zich naar de finale van Heel Holland Bakt

Én drie keer Meesterbakker van de week én een plek in de finale van het populaire bakprogramma Heel Holland Bakt. Docent Social Work Anouk Glaudemans laat iedereen watertanden met haar uitmuntende creaties.

“Extra spannend, ik wil nog niet naar huis”, deelt Anouk aan het begin van de halve finale nog voor de camera, terwijl ze druk in de weer is met de eerste opdracht: een Oranjetaart. “Ik maak hem met passievrucht, een beetje sinaasappel en wat kokosbiscuit ertussen. Eigenlijk een fris en licht taartje”, licht ze toe. En het is meteen raak wanneer de jury mag proeven, ze krijgt alleen maar lovende woorden van Janny en Robèrt. “De smaak is goed!”

Croissant
De tweede ronde, de technische ronde, moeten de laatste vier deelnemers een ‘Hart Croissant’ maken, waarbij ze werken met rood croissantdeeg. En terwijl alle deelnemers al worstelen met het deeg, ontstaat er nog wat verwarring over het recept. Goed blijven lezen onder hoogspanning blijkt wat lastig. En het rollen lijkt ook maar niet te vlotten. Anouk: “Kijk, hier word ik nou zenuwachtig van he, al vijftien minuten aan het rollen..”

Terwijl haar buurvrouw wat jaloers naar Anouks croissants kijkt, is ze zelf wat minder blij aan het ijsberen terwijl haar creatie nog in de oven staat. Uiteindelijk schotelt ze de jury zo op het oog perfect afgebakken creaties voor. Het is niet haar meesterwerk, maar: “Mooi gelijkmatig gebakken”, volgens Robèrt.

Lees ook: Docent Anouk Meesterbakker van de week bij Heel Holland Bakt: ‘Hogeschool patisserie’

Sweet Sixteen
Voor het spektakelstuk maken de bakkers een koninklijke high tea met zes verschillende hapjes. Bestaande uit zoet en hartig en voor twaalf personen. High tea’s zijn de docent niet vreemd. Ze maakt er altijd een voor de verjaardag van haar dochter.

Ter inspiratie vroeg Anouk haar dochter en haar vriendinnen wat zij lekker vinden. Dat resulteerde in Anouks spektakelstuk: broccoli-courgettesoep, chocolade cupcakes, focaccia, bonbons, scones, wraps.

“Als je het hebt over een royale high tea, dan is dit het wel”, reageert Janny, terwijl ze kijkt naar wat voor lekkers Anouk voor de jury heeft neergezet. “Heel ruim opgezet.”

“Wat een smaken”, reageert Robèrt een beetje verwonderd. “En wat heb je veel technieken laten zien.” Van Janny krijgt ze extra complimenten voor de scones: “Het zijn de lekkerste die ik vandaag op heb.”

Avans en Heel Holland Bakt
Twee seizoenen geleden won student Hans Spitsbaard Heel Holland Bakt. Keer op keer gooide hij hoge ogen bij de jury met zijn precisie en kunsten. Anouk heeft dus een Avansnaam hoog te houden.

Heel Holland Bakt is elke zondagavond te zien om 20.25 uur op NPO 1.