Met de Wonderfoon willen studenten en oud-medewerkers van Avans ouderen met dementie ‘geluksmomentjes’ bezorgen

Tot het coronavirus uitbrak, werkte tweedejaarsstudent Social Work Steffie van den Akker samen met studiegenoten en oud-Avansmedewerker Wil Kwinten aan project Wonderfoon. Daarmee kunnen ouderen met dementie genieten van muziek van vroeger.

Project Wonderfoon is onderdeel van de Learning Communities. Daarin werken studenten, docenten en mensen uit het werkveld samen in verschillende organisaties en lectoraten. Een daarvan is Digitalisering en Veiligheid, waarin wordt gekeken hoe technologie in de zorg kan worden toegepast. Het zelf maken en verspreiden van de Wonderfoon is een van de resultaten uit het lectoraat. In het project worden klassieke telefoons omgebouwd tot jukeboxes met muziek van vroeger. Ouderen met dementie draaien een nummer, waarna er muziek uit hun tijd begint te spelen.

“Het was echt super gaaf om mee te werken. Ik heb er heel veel van geleerd”, vertelt Steffie enthousiast. “Vóór het project dacht ik nooit zo na over technologie in de zorg, maar dat is nu wel anders.”

Geluksmomentjes
De liedjes die ze met haar studiegenoten in de telefoons heeft gezet, stammen allemaal uit de jeugd van de ouderen met dementie. “Vooral vrolijke liedje die ze kunnen meezingen. De muziek moet de ouderen echte geluksmomentjes bezorgen. Veel van vroeger herinneren ze zich niet meer, maar muziek wel”, zegt Steffie, die zelf de klassieke telefoontoestellen bij elkaar verzamelde en daarna uit elkaar haalde. “Tot die tijd had ik dat soort telefoons alleen vroeger bij opa en oma gezien.”

De studenten aan het werk

Volgens Steffie wordt er niet altijd vol ingezet op het gebruiken van technologie in zorginstellingen. “Vaak blijven nieuwe apparaten in de kast liggen, omdat zorgmedewerkers niet weten hoe ze werken”, zegt ze. “Terwijl het goed gebruikt kan worden. Dat hopen we ze in de toekomst te laten zien. Dit is namelijk echt een leuk project, waar veel zorgmedewerkers en cliënten een hoop plezier van kunnen hebben.”

Energie van studenten
De groep werd begeleid door Wil Kwinten (63). De gepensioneerde oud-medewerker van Avans was als beleidsmedewerker betrokken bij de Nationale Studenten Enquête en daarvoor docent aan de Academie voor Sociale Studies. En hoewel zijn pensioen goed bevalt, ontbrak er iets. “Ik miste het om ergens bij te horen, om betrokken te zijn bij het onderwijs”, vertelt hij. “Ik kreeg altijd zoveel energie van studenten, die omgeving vond ik heel fijn.”

Na wat rondvragen bij oud-collega’s werd Wil acht maanden geleden gekoppeld aan project Wonderfoon. Dat blijkt een uitstekende match te zijn. “Bij het horen van muziek van vroeger denk je terug aan je jeugd. Dat merk ik ook bij mezelf”, zegt hij. “Het geeft een gevoel van melancholie, onbezorgdheid en zoete herinneringen. Die muziek blijft hangen, ook bij ouderen met dementie.”

De Wonderfoon in de praktijk aan het werk (niet van studenten van Avans)

Met een glimlach rondlopen
Kwinten begeleidt en helpt de studenten met de praktische kant van de Wonderfoons. Hij soldeert, programmeert en sloopt. “Erg leuk werk om te doen. Toen ik nog bij Avans werkte, kreeg ik meer mee van de bureaucratische zaken. Dat was ook leuk, maar soms wat stroperig”, zegt hij. “Met dit werk zie je gelijk resultaat. Het klinkt misschien wat stom, maar ik loop met een glimlach tussen de studenten rond. Het is voor mij veel leuker dan de hele dag op mijn krent zitten en niets doen.”

De werktafel van Wil

Andere rol
Waar hij wel aan moet wennen, is dat hij niet meer fulltime actief is binnen Avans. Wil is ‘maar’ zo’n vier uur per week betrokken bij het project. “Dat is een andere, beperktere rol. Ik moet meer uit handen geven. Dat scheelt zorgen, maar het is ook wennen”, zegt hij.

Door het coronavirus liggen de werkzaamheden aan het project al een tijdje stil. Daardoor hebben Steffie en haar groepsgenoten, die inmiddels in de volgende fase van hun studies zitten, de telefoons nog niet in de praktijk kunnen brengen. “Dat is erg jammer. Maar ik hoop dat we onze telefoons snel kunnen presenteren bij zorginstellingen en hun bewoners”, zegt ze.

Clasien Maas

Een geweldig initiatief! Is dit alleen voor de regio Breda bedoeld? Van zeer nabij heb ik ervaren wat muziek van vroeger voor dementerende mensen kan betekenen.

2020-10-30 14:32:46