Alumni aan het woord: je wint een prijs, en dan?

Foto: Wesley Hartogs wint De Vaan

Wanneer er een prijs wordt gewonnen, is Punt graag van de partij. Wij schrijven over winnaars en hun prijswinnende projecten, maar wat gebeurt er nadat zij een prijs hebben gewonnen? Wat levert het winnen van een prijs op? Drie oud-prijswinnaars aan het woord.

Chiel Bos, oud-student Informatica, won in december 2018 met twee andere studenten één van de prijzen van de Hackathon Brighthack.

Chiel Bos (uiterst rechts)

De studenten wonnen de prijs voor het bedenken van een informatiescherm voor de spoedeisende hulp van het Zuyderland ziekenhuis. Op het scherm konden bezoekers zien waarom zij langer moesten wachten op hun behandeling, bijvoorbeeld wanneer er een ongeluk was gebeurd waarvan de gewonden voorrang kregen.

De prijs bestond uit 12.500 euro, dat het team mocht besteden aan de uitwerking van hun idee. Chiel: ”We hebben een aantal keer met het Zuyderland ziekenhuis om de tafel gezeten. Het is heel lastig om een goed systeem te ontwerpen, aangezien de ICT van ziekenhuizen heel complex is. Uiteindelijk hebben we een prototype van het scherm aangeboden, maar dat ligt nog steeds op de plank.”

Chiel heeft veel aan zijn deelname aan de Hackathon overgehouden. ”Ik heb er handige connecties gemaakt. Ik heb een eigen onderneming genaamd Cbyte, dat helpt bedrijven bij online innoveren. Het is erg handig om connecties te hebben bij instanties die me bij de zakelijke kant van het bedrijf kunnen helpen. Zij hebben mij toen op het podium zien staan als prijswinnaar en hadden daarna interesse in mijn ideeën. Ook heb ik op de hackathon andere ICT’ers leren kennen die mij nieuwe inspiratie geven.”

Manon Gloudemans, oud-student Biologie en Medisch Labaratoriumonderzoek, won in november 2019 de afstudeerprijs met haar deelname aan een onderzoek naar de rol van kleine RNAs in leukemiecellen.

Manon met de afstudeerprijs

Manon is nu bezig met haar master Medische Biologie aan de universiteit van Nijmegen. “Ik denk dat het winnen van de prijs me geholpen heeft bij de toelating tot mijn master. Er waren maar beperkte plekken. De prijs staat op mijn CV, dat is natuurlijk mooi om bij een selectie te kunnen laten zien.’’

Naast een voordeel bij de selectie heeft de prijs Manon vooral veel positieve reacties uit haar omgeving opgeleverd: “Op mijn werk hebben collega’s er echt een moment voor gemaakt om mij te feliciteren, dat was heel leuk.’’

Met het prijzengeld van maar liefst €1500 was Manon graag op vakantie gegaan. Manon: ”Helaas is dat niet doorgegaan door corona, maar wie weet kan ik er volgend jaar iets moois mee doen.”

Wesley Hartogs, oud-student Communicatie en Multimediadesign, won in juli 2019 de Vaan afstudeerprijs met zijn experimentele, interactieve theaterbeleving De Vijfde Wand, waarin hij maatschappelijke thema’s rondom verbinding aan de kaak stelde.

Wesley Hartogs

Inmiddels is Wesley op Avans werkzaam als docent Communicatie en Multimedia Design. Hij denkt dat het winnen van de prijs in wisselwerking met zijn harde werk staat: ”Ik werkte hard aan mijn afstuderen en voor mijn opleiding in het algemeen. Tijdens een expositie was mijn voorstelling te bewonderen. Hier kreeg ik waardering voor van docenten. Zo werd mij voor ik de prijs won al gevraagd of ik zelf als docent aan de slag wilde op Avans.”

”Toen ik won, was dat een extra bevestiging. Ik was bijvoorbeeld al gevraagd voor de CMD-podcast Spraakmakend om te vertellen over mijn project. Als je dan kan vertellen dat je hebt gewonnen, is het verhaal natuurlijk extra bijzonder.”

Zijn prijzengeld (dat door een anonieme schenker van €300 naar €600 werd verhoogd) heeft hij geïnvesteerd in een 3D-printer en een vervolgstudie. “Ik ben begonnen aan een Master Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Eindhoven. Dat komt mij zeker bij mijn toekomstige producties van pas.”