Geen bindend studieadvies dit jaar door coronavirus

Illustratie: Elmarye Aaij

Studenten van hogescholen krijgen dit jaar uitstel van het bindend studieadvies (bsa). Vanwege de coronamaatregelen is besloten dat ze een extra jaar krijgen om aan de bsa-norm te voldoen. Dit heeft minister van Engelshoven (OCW) laten weten.

Bindend studieadvies
Studenten krijgen aan het eind van het eerste jaar een advies of zij, afhankelijk van het behaalde aantal studiepunten, door kunnen naar het volgende jaar. Door de maatregelen rondom het coronavirus kan het voorkomen dat eerstejaars vertraging oplopen. Zo kan er bijvoorbeeld geen stage worden gelopen. Met universiteiten en hogescholen is afgesproken dat er rekening gehouden wordt met de bijzondere context waarin studenten momenteel hun studie volgen.

De Landelijke Studentenvakbond is teleurgesteld. “De situatie voor de huidige eerstejaars is alleen maar ingewikkelder geworden omdat zij helemaal geen onderwijs buiten de coronacrisis kennen”, zegt voorzitter Lyle Muns. Ook vindt hij het vreemd dat de hogescholen wel generiek uitstel verlenen en de universiteiten niet.

Financiële problemen
Studenten kunnen ook in financiële problemen komen doordat hun inkomen van bijvoorbeeld een bijbaan nu wegvalt, terwijl kosten van bijvoorbeeld de huur doorlopen. DUO zegt rekening te houden met hun persoonlijke situatie.

Ook wordt er aan oud-studenten met een studieschuld gedacht. Ook zij kunnen hun terugbetalingen opschorten door hun aflossingsvrije periode in te zetten, wat voor maximaal vijf jaar gedurende de terugbetaalperiode mogelijk is.

Toelating
De reguliere aanmelddeadline voor studenten op 1 mei wordt verschoven naar 1 juni. Dit geeft ruimte aan studenten die zich door het coronavirus niet op tijd konden aanmelden.

Susanne de Kroon

Dag Yesim, Avans heeft laten weten dat dit onderwerp hoog op de agenda staat. De hogeschool zal op zeer korte termijn communiceren hoe ze omgaat met deze nieuwe maatregel van het ministerie van OCW. Hou het dus nog even in de gaten!

2020-11-12 14:07:09

Susanne de Kroon

Dag Romy, Avans heeft laten weten dat dit onderwerp hoog op de agenda staat. De hogeschool zal op zeer korte termijn communiceren hoe ze omgaat met deze nieuwe maatregel van het ministerie van OCW. Hou het dus nog even in de gaten!

2020-11-12 14:06:53

Romy Vermaas

Hallo Susanne, Ik hoorde net op de radio dat de bsa voor zowel HBO 1e als 2e jaars studenten uitgesteld is dit jaar. Ik heb gegooglet of dit ook geldt voor Avans en kwam op dit artikel. Mijn vraag: is de bsa ook voor 2e jaars studenten uitgesteld?

2020-11-11 18:04:23

Yesim

Geldt dit ook voor studenten in het tweede jaar die hun P nog moeten halen?

2020-11-11 17:47:40