Chemiedocent Jack van Schijndel winnaar Onderwijsprijs

Jack van Schijndel, docent en onderzoeker bij de opleiding Chemie in Breda, ontving afgelopen vrijdag de KNCV Onderwijsprijs 2020. Hij is al 30 jaar docent in het hbo, pas gepromoveerd aan de TU Eindhoven en altijd bezig om studenten te betrekken bij zijn onderzoek.

De winnaar van de KNCV Onderwijsprijs, die eens in de drie jaar wordt uitgereikt aan een docent in het hoger beroepsonderwijs, moet didactisch sterk, motiverend en vernieuwend zijn. “Lastig om over jezelf te zeggen”, vindt kersverse winnaar Van Schijndel. “Ik probeer wel mee te gaan in de huidige ontwikkelingen. Het voelt voor mij als een erkenning dat ik de juiste wegen bewandel.” Om het meteen weer te relativeren: “Ik wil het niet te groot maken.”

Eén van die ontwikkelingen bij de opleiding Chemie is dat er door coronamaatregelen nog maar de helft van het aantal studenten van voorheen in een lab aanwezig mag zijn. Hij heeft duidelijke ideeën over hoe ‘labpartners’ toch kunnen samenwerken als er één binnen en één buiten het lab aan de slag moet. Hoe ze op de hoogte kunnen blijven van elkaars activiteiten en er toch interactie kan zijn. “Bijvoorbeeld door ze allebei andere informatie te geven, waardoor ze moeten blijven overleggen. Of camera’s in de zuurkast, zodat de student buiten het lab kan meekijken. Een hybride lab als het ware.”

Zestig studenten betrokken
Zo’n beetje alles wat Van Schijndel doet is op studenten gericht. Bij het promotietraject van de docent waren in totaal zo’n zestig studenten betrokken. “Ik vind dat je ze moet betrekken bij je onderzoek. Je moet als docent voorbeeldgedrag vertonen. Bijvoorbeeld je bevindingen opschrijven. Dat moeten studenten doen, dus moeten wij dat als docenten ook laten zien.”

De promotie van Jack van Schijndel met twee oud-studenten als paranimfen

Van Schijndel is van mening dat iedere student bij een onderzoek betrokken kan worden. “Ook studenten die het lastig hebben en door hun thuissituatie of de huidige omstandigheden niet 100 procent kunnen geven. Ook die studenten hebben meegeschreven aan een publicatie rondom mijn promotie.” De Chemiedocent geeft aan dat hij zelf beter is geworden van het traject. “Ik heb nieuwe inzichten opgedaan waar ik nog jaren op kan teren.”

Video
Normaal gesproken krijgt de winnaar een geldprijs waarvoor hij in het buitenland een congres mag bezoeken. Op verzoek van Van Schijndel wordt dat bedrag besteed aan een video voor jove.com. Daar worden natuurwetenschappelijke experimenten gepubliceerd die vervolgens voor andere onderzoekers beschikbaar zijn. Het deelonderzoek dat Van Schijndel heeft aangedragen is goedgekeurd en het experiment wordt binnenkort in het lab gefilmd.