De studenten achter Tabp gaan voor een circulaire toekomst en lekker water

Robert en Mark

Al die plastic flessen water die maar lagen te liggen in een koeling in kantines? Dat moest een stuk zuiniger voor het milieu kunnen, dachten derdejaarsstudenten Business Innovation Mark van Roosmalen en Robert Hofstee. Ze begonnen in 2019 het bedrijf Tabp en voorzien daar nu al andere studenten van werk mee.

Het was Mark en Robert echt een doorn in het oog. Die volle, gekoelde schappen in schoolkantines en op kantoor, gevuld met plastic petflessen frisdrank of water met een smaakje. Kon dat niet anders? ”Ja, die flessen worden gerecycled. Maar voor dat gebeurt, wordt dat afval eerst opgehaald, vervoerd en daarna pas verbrand. Hoe circulair is dat?”, zegt Mark. ”Studenten hebben bovendien vaak een dopper die ze vullen met kraanwater. Maar dat is zonder smaak, een beetje saai. Daar wilden we iets aan doen.”

Geen colasmaak
De twee besloten daarom vorig jaar Tabp op te zetten. Daarmee willen ze bedrijven en scholen helpen af te komen van de petflessen. Ze ontwikkelden een automaat op tafelformaat waaruit afnemers met hun herbruikbare flessen zelf water kunnen tappen. Mét smaakje. ”Een soort vitaminelimonade, plat of met koolzuur”, legt Robert uit. ”Gebruikers kunnen kiezen uit onder andere citroen, green tea en vlierbes. Geen colasmaak want doppergebruikers zijn over het algemeen bezig met hun gezondheid. Het is het perfecte product.”

Het prototype van de automaat hebben de studenten samen met twee vrienden in een garage gebouwd. Ze hebben ‘m zo gemaakt dat het volledig met een app op je telefoon te bedienen is. Middels een keuzemenu kiest de gebruiker de gewenste smaak uit, waarna ze eventueel ook met hun telefoon kunnen betalen. Een handigheid in tijden van corona. ”Je hoeft de automaat geen moment aan te raken, het is volledig contactloos.”

Mark en Robert begonnen de onderneming met zijn tweeën, maar hebben inmiddels gezelschap gekregen. Twintig Avansstudenten van de minor Innovative Studio in Breda werken aan vijf ontwerpen voor de automaat en vijf studenten Bedrijfskunde van de Hogeschool Utrecht helpen met een onderzoek naar de eindgebruiker.

Niet gebruikelijk
Dat helpt Mark en Robert, die op die manier kunnen focussen op het valideren en het zakelijke gedeelte. ”Dat we nu al stagiaires hebben is echt heel gaaf. Hun begeleider vertelde dat het niet gebruikelijk was om zo te werken. Hij was echter zo enthousiast over ons bedrijf dat hij een uitzondering maakte”, zegt Mark. Robert: ”Nu sta ik als 21-jarige feedback te geven aan mensen die ouder zijn dan ik. Dat motiveert ons echt enorm.”

Elkaar aankijken
Door de coronacrisis is het wel wat anders werken dan normaal en gehoopt, geven de twee toe. Het online voeren van zakelijke afspraken blijkt een stuk moeilijker te zijn dan fysiek afspreken. ”Ik merk dat ik het moeilijker vind om potentiële klanten online te overtuigen van ons product”, merkt Robert op. ”Je kunt elkaar niet aankijken. Dat is echt anders. Het regelen van afspraken gaat dan weer wel makkelijker.”

De twee hopen in 2021 bedrijven te hebben gevonden waar ze hun automaat kunnen neerzetten. De gesprekken daarover lopen op dit moment. ”Als we de afvalstroom van petflesjes en blikjes bij kantoorruimtes en scholen kunnen wegnemen, zou dat toch heel mooi zijn? Ons water is gezond en draagt bij aan een circulaire toekomst.”