Hoe voorkomen we een mental lockdown?

De vijf lessen van bedrijfspsycholoog Mirjam Engelkes

Mirjam Engelkes

Het gemis van collega’s en studenten en het gescheiden houden van werk en privé. Inmiddels zijn we toch wel coronamoe aan het worden. Bedrijfs-psycholoog Mirjam Engelkes is verbonden aan Avans Hogeschool en merkt dat er behoefte is aan energie. Engelkes zet vijf lessen op een rij om weer lekker in je vel te raken.

Ga niet van scherm naar scherm.
Gun jezelf fysieke balans! Je brein is de hele dag actief; dan weer een vergadering of les, aansluitend een verslag en ondertussen ook nog de socials bijhouden. En als je dan eenmaal ontspant, pak je al snel de tablet of telefoon erbij. Realiseer je dat er ook ‘niet-schermtijd’ bestaat. Ook een een duidelijke dagstructuur is essensieel. Ga bijvoorbeeld elke dag op een vast tijdstip naar buiten.

Accepteer die vergadering een keer niet.
Je zegt vaak: Ach, ik ben toch thuis dus laten we gewoon die vergadering inplannen. Dat is niet slim. Je moet zelf de regie pakken en kijken wat je zelf nodig hebt en waar je energie van krijgt. Als je de hele dag online bezig bent, is je brein overprikkeld en kun je slaapproblemen krijgen.

“Wat ben je lief!”
We hebben minder fysiek contact. Om dat op te vangen kun je met woorden ook een heel eind komen. Elkaar complimenten geven kan voelen als een mentaal schouderklopje voor de ander. Heb je enorme huidhonger? Pak een vriend of vriendin, waarbij het wel mag, eens extra vast.

Bel!
Het is makkelijk om iemand even te appen. Maar als je een gevoel van verbinding mist is het beter om degene te bellen of te facetimen. Er komt een ander soort gesprek op gang waar je veel aan kunt hebben. Drink samen een kop koffie tijdens het beeldbellen.

Je bent niet de enige.
Vergeet niet je frustraties en gedachtes uit te spreken. Rond blijven lopen met je problemen is slecht. Juist nu. Praat met een collega of medestudent over bijvoorbeeld je twijfels of stress. Dat lucht op! Ook kunnen zij je helpen bij het vinden van de juiste mensen binnen Avans. En besef dat velen met jou deze problemen ervaren.