Eline maakt met afstudeerfilm kans op filmprijs: ‘Ik was onderdeel van het gezin’

Met haar afstudeerfilm De Reizigers maakt oud-student Eline van der Kaa kans op een prijs bij het Nederlands Film Festival (NFF). “Het voelt nog heel onwerkelijk.”

“Ik had niet verwacht dat ik genomineerd zou worden”, vertelt Eline nog steeds een beetje verbaasd. “Zeker niet na de manier van afstuderen afgelopen schooljaar. De première op school ging door corona niet door, maar vond online plaats. Ik kon mezelf daardoor minder goed laten zien aan de buitenwereld en mensen uit het werkveld. Dat was een domper. Deze nominatie is dus heel leuk.”

Filosoferen over avondeten
Eline, oud-student bij St. Joost School of Art & Design, is genomineerd met haar film De Reizigers. Daarin wordt in 28 minuten het verhaal verteld van Anna en Pedro Damen. Samen met hun dochters wonen ze in de volkswijk Broekhoven in Tilburg. In de sociale huurwoning wordt veel gerookt en gefilosofeerd over wat ze die avond gaan eten en puberproblemen. De ouders zitten in de bijstand. Eline leerde de familie en de wijk kennen door een schoolopdracht, uitgezet door de gemeente Tilburg.

Na meerdere rondjes gelopen te hebben door de wijk belde Eline aan bij het huis van de familie. “In de tuin stond een kapotte trampoline, veel oud ijzer en er hingen bewakingscamera’s. Het had iets”, zegt Eline. “We maakten kennis en het klikte meteen. Later kwam ik op het idee om mijn afstudeerfilm over de familie te maken.”

Kersthuisjes
De familie droomt van een leven in een woonwagen op een woonwagenkamp. De gemeente verleent ze hiervoor echter geen toestemming. Dat zorgt voor frustraties en onbegrip, wat wordt getoond in de film. “Ze vragen zich af waarom ze niet mogen wonen op een plek waar ze dat zo graag willen. Door verschillende instanties worden ze telkens weer in de wacht gezet”, vertelt Eline. “Dat is heel pijnlijk. In de film zie je hoe Anna op het idee komt dan maar haar eigen droomplek te bouwen. Dat doet ze van kersthuisjes die je kon sparen bij Albert Heijn.”

Voor het maken van de portretterende film besteedde de freelance filmmaker maanden aan het vormen van een band met het gezin. “Na een tijdje was ik onderdeel van het gezin”, zegt Eline. “De dochters Johanna en Noëlla noemde me zelfs hun grote zus en met Kerstmis waren we samen. Ook ben ik een keer blijven overnachten, om de familie tot in de slaapkamer te kunnen volgen.”

Eline van der Kaa

Grote mond, klein hart
In de film komen serieuze thema’s aan bod, maar het is ook luchtig en gaat over onderwerpen als onvoorwaardelijke liefde. “Dat uiten ze soms alleen wat anders naar elkaar dan ‘gebruikelijk'”, zegt Eline lachend. “Ik haat je betekent er bijvoorbeeld ‘ik houd van je’. Het is een heel eerlijke familie, die ook ruziemaakt. Ze hebben een grote mond, maar een klein hart. Het was heel bijzonder om dat vast te leggen.”

De filmprijs geeft recht op een geldbedrag van 50 duizend euro, waarmee een nieuwe film kan worden gemaakt. Of Eline dat lukt, hoort ze tijdens de online prijsuitreiking op 13 december. Al maakt winnen haar eigenlijk niets uit. “De nominatie is al de kers op de taart. Mijn film wordt gezien, dat is wat ik wil als filmmaker’’, zegt ze. “Het geldbedrag is mooi, maar als ik een nieuwe film wil maken doe ik dat toch wel. Ook zonder dat geld.”

Eline is niet de enige oud-student van de kunstacademie die genomineerd is voor een filmprijs. Ook Don den Boef en Cleo Julia Mullis maken kans.