Foutje! Studenten meer bezorgd om dierbaren dan om studievertraging

Illustratie: Daan van Bommel

In coronatijd zijn studenten vooral bang dat ze studievertraging oplopen, stond vorige week in een enquête van Caring Universities. Maar dat ligt toch anders, melden de onderzoekers nu in een correctie op hun rapport.

Het studentenwelzijn staat in coronatijd onder druk, kopte het HOP afgelopen vrijdag. Ook andere media pakten ermee uit.

De artikelen gingen over een grote enquête onder 8.300 studenten van de Vrije Universiteit, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Universiteit Maastricht. De vier instellingen werken samen onder de naam Caring Universities.

Bezorgd
Maar er zijn per ongeluk verkeerde percentages in het rapport geslopen, laat Caring Universities vandaag aan de media weten. In het eerdere, foutieve rapport stond studievertraging met stip bovenaan als grote zorg. Daar zou ruim driekwart van de studenten ’s nachts van wakker liggen. Maar over studievertraging blijkt ‘slechts’ een kwart van de studenten zich veel zorgen te maken.

Hun grootste angst blijkt een stuk onbaatzuchtiger: verreweg de meesten van hen (63 procent) zijn vooral bezorgd dat hun dierbaren besmet raken. De nieuwe, verbeterde cijfers lijken daarnaast het gevoel van eenzaamheid waar veel studenten mee kampen te onderstrepen. Op de tweede plaats staat de angst om zelf sociaal geïsoleerd te raken (28 procent).

Niet aan de regels houden
Tot slot vrezen veel studenten dat anderen zich niet aan de gestelde coronaregels houden (27 procent). Opvallend daarbij is dat slechts iets meer dan de helft (54 procent) zelf “strikt” de regels volgt om besmetting te voorkomen. Een kleine 11 procent is bang om zelf besmet te raken.

Voor de goede orde: de uitkomst dat studenten zich in coronatijd vaker eenzaam, somber en gestrest voelen, blijft helaas onveranderd.