Social Workstudent Rick zette platform op om taboe dat rust op mentale gezondheid te doorbreken

‘Je moet gewoon niet aan je depressie denken’, zeiden mensen in Ricks omgeving

Tijdens zijn burn-out en depressie merkte Social Workstudent Rick Dieters dat er een taboe rust op mentale problemen. Volgens hem wist niet iedereen om te gaan met de boodschap dat het niet goed met hem ging. Om dat te doorbreken en om anderen te helpen, richtte hij het platform Verslaafd aan Ontwikkeling op.

“Ik sliep niet, at weinig, blowde en tijdens de heen- en terugreis van en naar stage kreeg ik elke dag een paniekaanval”, vertelt Rick. Ergens wist hij dat dit niet goed was en hij besloot zijn stagebegeleider van Avans via mail op de hoogte te stellen. “Na afloop van de stageterugkomdag vroeg ze mij te blijven zitten en wilde ze weten hoe het met me ging. Die vraag was de druppel en ik heb haar alles verteld. Zij verwees me door naar de huisarts omdat ze een burn-out vermoedde.”

Te jong voor burn-out
In eerste instantie ontkende de student dat nog. Hij was toch veel te jong voor een burn-out? “Ik geloofde het niet, maar eenmaal bij de huisarts, bleek het onvermijdelijk. Daarna moest ik mijn ouders op de hoogte gaan stellen, hen vertellen wat er met me aan de hand was.”

De toen Bedrijfskundestudent besloot te stoppen met zijn studie en in een tussenjaar in therapie te gaan en aan zichzelf te werken. “Na een tijd bij de psycholoog en met medicatie, gaat het nu weer beter. Sinds afgelopen zomer slik ik geen anti-depressiva meer. Ik was wel een beetje bang om daarmee te stoppen, nerveus om weer op eigen kracht te leven. Gelukkig gaat het erg goed”, vertelt Rick blij.

Met zijn verhaal stelt hij zich kwetsbaar op, realiseert Rick zich. “Dat doe ik omdat ik wil dat het taboe dat rust op mentale problemen verdwijnt. Ik merkte dat mensen in mijn omgeving niet altijd goed wisten te reageren als ik voor mijn burn-out uitkwam. ‘Je moet er gewoon niet aan denken, Rick’, kreeg ik te horen. Of ik paste een soort zelfcensuur toe; vertelde maar niet dat het niet goed met me ging. Maar zo werkt het dus niet, je voelt wat je voelt.”

Muziek- en boekentips
Tijdens de anderhalf jaar dat het slecht met hem ging, begon Rick met schrijven. “Als uitlaatklep om de emoties een plek te geven. Dat deed ik namelijk nooit, ik stopte ze weg tijdens het blowen.” Op zijn platform Verslaafd aan Ontwikkeling bundelt hij zijn geschreven teksten, die gaan over psychiaters, stoppen met blowen, suïcidale gedachten, maar ook over muziek die hem heeft geholpen en boekentips.

Uiteindelijk wil Rick trainingen geven, boeken uitbrengen en een podcast maken vanaf zijn platform. In de volgende Agoraweek, waarin studenten Social Work allerlei verschillende workshops en lezingen krijgen aangeboden, wil Rick vanuit zijn platform ook lezingen geven. “Ook zoek ik contact met oud-docenten van mijn middelbare school om daar voor de klas te vertellen over mentale gezondheid.”

Zijn ambitie voor het platform is groot en het liefst wil hij zoveel mogelijk anderen helpen. “Maar heel eerlijk? Al is er maar één iemand die ermee geholpen is, dan is mijn doel al bereikt.”

Denk je aan zelfdoding? Praat erover. Bel 0800-0113 of chat op 113.nl.

A.

Super dapper hoe jij je verhaal doet! Het is een heel mooi initiatief om trainingen te geven! Als lotgenoot geloof ik dat veel mensen hier baat bij zullen hebben. Wees trots op jezelf, ik ben het in ieder geval. - Social Work Student.

2020-11-04 15:18:20