Jongerenambassadeur zijn, deze studenten vertellen hoe dat is

Den Bosch heeft twaalf jongerenambassadeurs, waarvan er zeven bij Avans studeren. Wekelijks komen ze (online) bij elkaar om zich in te zetten voor een betere stad. Drie van hen stellen zich voor.

De Bossche jongerenambassadeurs bestaan uit een groep jongeren van 16 tot 27. Ze geven de gemeente en andere organisaties gevraagd en ongevraagd advies over beleid dat jongeren aangaat. Ook activeren ze andere jongeren en organiseren ze debatten, trainingen en workshops. Het is geen politieke organisatie, ze zijn neutraal.

Marle Krekel, vierdejaarsstudent International Business en Languages in Den Bosch

”Ik woon nu twee en een half jaar in Den Bosch, maar ik kom uit Helmond”, vertelt Marle. ”Omdat ik hier al een tijdje woon en studeer, voelt Den Bosch als mijn plekje, als mijn stad. Ik wilde mijn opgedane kennis op school graag hier inzetten en zo iets moois bereiken.”

Steentje bijdragen
Marle is sinds september jongerenambassadeur. Samen met haar collega’s werkt ze aan groepsprojecten, maar ook aan haar eigen portefeuille. Die mag iedere ambassadeur zelf bepalen. ”Ik heb gekozen voor circulaire toekomst. Dat sluit goed aan bij de minor Circulaire Economie die ik volg”, zegt ze. ”Duurzaamheid, het milieu en klimaat: dat vind ik erg belangrijk. Het gaat om onze kwaliteit van leven in de toekomst. Daar wil ik me hard voor maken, want het gaat om de toekomst van jongeren. Als ik daar mijn steentje aan kan bijdragen, doe ik dat graag!”

Hoewel Marle nog niet zo lang jongerenambassadeur is, bevalt het werk haar meer dan prima. ”Je leert de stad en de jongeren kennen. Het is laagdrempelig en heel gezellig om met elkaar te doen. Iedereen is echt gemotiveerd om zich in te zetten voor de stad”, zegt ze.

Jongeren verbinden
Echt specifieke doelen heeft Marle zichzelf niet gesteld. ”Het lijkt me gewoon mooi om te bereiken dat jongeren voor zichzelf gaan opkomen. Ik hoop hen te kunnen verbinden en hun stem te laten horen.”

Mark Derks, derdejaarsstudent Business Inovation in Den Bosch

Wat terugdoen voor de stad
Mark is een echte Bosschenaar en bezocht in het verleden weleens bijeenkomsten van de Jongerenambassadeurs. Toen hij werd gevraagd om er zelf een te worden, hoefde hij dan ook niet lang na te denken. ”Het is super gezellig en goed voor je cv. Ook is het goed voor je persoonlijke ontwikkeling”, vertelt hij. ”Terwijl je aan jezelf werkt, maak je de stad ook nog eens een stukje mooier. Het is mooi om de stem van de jongeren te mogen vertegenwoordigen.”

Mark houdt zich in het speciaal bezig met jongerenparticipatie in de provincie Brabant. ”Er moet geparticipeerd worden, maar jongeren krijgen geen stem in het provinciale beleid”, zegt hij. ”We proberen verschillende gemeentes samen te brengen om samenwerking te starten en te kijken wat we van elkaar kunnen leren.”

”Het is mooi om de stem van jongeren te mogen vertegenwoordigen”

Straatintimidatie
Projecten waar hij al aan meewerkte zijn onder andere een protestactie tegen straatintimidatie en een protest tegen het woningtekort voor studenten in Den Bosch. Daarvoor schreef hij een advies dat door een wethouder werd bekeken.

Eens per week komen alle jongerenambassadeurs bij elkaar om te vergaderen. Voor corona in het Stadskantoor, nu online. Soms duren die vergaderingen meerdere uren. ”Maar iedereen zit er omdat ze het leuk vinden. We hebben veel plezier”, vertelt Mark. ”Jongerenambassadeur zijn draait niet om vergaderen: gezelligheid is ook belangrijk. Als dat drie uur duurt, is dat goed. De sfeer is los.”

Mara van Eijndhoven, derdejaarsstudent Business Innovation in Den Bosch

Mara maakte de volgende afbeelding waarop ze haarzelf voorstelt.

Geen ervaring nodig
Wie er ook wat voor voelt om jongerenambassadeur van Den Bosch te worden, kan zich aanmelden via de site. Je mg altijd eerst een paar keer meelopen. Daarvoor hoef je geen ervaring te hebben. ”Als je een goed idee hebt waar je je voor wilt inzetten, ben je welkom. Je hoeft niet te worden verkozen”, vertellen Mark en Marle. ”Iedereen is welkom. Dat is juist het leuke. En het is goed te combineren met je studie. Je kunt er net zoveel tijd in steken als je zelf wilt.”