Met zijn gedrag en karakter onderscheidt student-ondernemer Bas zich van de concurrentie

In een zee van websitebouwers zocht derdejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management Bas Schipper naar een manier om op te vallen. Die vond hij. Bij Manomedia staat het product niet op één, maar het leveren van de dienst.

‘Zijn wij goede websitebouwers? Absoluut. Zijn we de beste ter wereld? Absoluut niet. Waar kunnen we ons dan mee onderscheiden?’ Met die vraag begon Bas zijn onderneming ManoMedia in maart. ”Als persoon ben je uniek. Hoe wij omgaan met klanten, is zoals geen ander websitedesignbureau dat doet. Ons open, vrolijke gedrag en karakter komt op zo’n manier over bij onze klant, dat dat heel fijn voor hen is”, vertelt Bas.

Waardering van klanten
Als student Ondernemerschap & Retail Management wordt Bas tijdens zijn studie aangemoedigd om te ondernemen. ”En toen mijn moeder ook startte met haar eigen onderneming, ben ik ook begonnen”, zegt hij. ”De vrijheid in het werk sprak me aan, maar vooral het contact onderhouden met klanten. Wanneer een klant mijn werk waardeert, geeft me dat veel energie. Geld komt dan op twee. Zo voelt het echt.”

Focus op dienst, niet op product
Bas is samen met zijn vriend Stijn Paludanus, die niet bij Avans studeert, eigenaar van Manomedia. Daarmee werkt hij als consultant, maar bouwt hij vooral websites. Toch is dat product niet de focus van het bedrijf. ”Dat ligt namelijk op het leveren van een dienst. We werken héél persoonlijk en gaan samen met de klant te werk. Dat doen we door per opdracht drie feedbackmomenten in te lassen. We gaan dan langs bij onze klant en bespreken samen de voortgang. We bespreken de aanpassingen, waardoor we een product op maat leveren”, zegt Bas. ”Het is dus niet zo dat we elkaar alleen bij aanvang van het project kort telefonisch spreken. Daar onderscheiden we ons echt mee.”

Stijn Paludanus

Op het moment heeft hij zo’n zeven opdrachtgevers. Hij en zijn compagnon maken websites voor bedrijven uit de zorgsector, schoonmaakbedrijven, gemeentes en campings. ”Vooral voor klanten die zelf geen tijd of kennis hebben om zelf een site te maken”, zegt Bas. ”Ze vinden het dan heel fijn dat er door ons met ze wordt meegedacht.”

Jong zijn helpt
Bas en Stijn zijn nog student en daarmee een stuk jonger dan veel andere, meer ervaren websitebouwers. Toch is dat volgens hen geen nadeel. ”Wij kijken met een nieuwe, frisse blik naar een bedrijf. Op school krijgen we de nieuwste methodes aangeleerd en zijn handig met de online wereld”, vertelt Bas. ”Dat wordt als positief ervaren. Sommige oudere ondernemers zitten in een sleur, wij niet.”

Lees meer: Student-ondernemer Mike maakt bedrijfsvideo’s

Verlies nemen
Dat ondernemen niet altijd rozengeur en maneschijn is ondervond Bas ook. Voordat hij aan ManoMedia begon, had hij het idee om een duurzaam kledingmerk op te zetten, gericht op studenten. Hij wilde T-shirts van gerecycled oceaanplastic verkopen, daarna van biokatoen uit Nederland.

”Bij familie en vrienden sloeg dat aan, bij onbekenden wat minder”, zegt hij. ”Toen heb ik besloten om ermee te stoppen. Als ondernemer moet je niet snel opgeven, maar je moet ook weten wanneer je moet stoppen. Dat hoort erbij. Ik had de kennis en het vermogen niet om er succesvol mee te worden. Dat was balen, maar je moet doorgaan. Later kwam ik Stijn tegen. Samen hebben we toen ManoMedia opgezet. Daar haal ik veel energie uit. We zijn ongeveer hetzelfde, maar hebben onze eigen kwaliteiten.”

Goed te combineren met studie
In het hebben van een eigen onderneming zitten al snel heel wat uren, merkt Bas. Gemiddeld stopt hij er zo’n twintig uur in, nog naast zijn studie. ”Maar dat is goed te combineren. Mijn studie is gefocust op ondernemen”, zegt hij. ”Ik krijg goede coaching. Het is nog nooit voorgekomen dat ik bijvoorbeeld een tentamen niet heb gehaald omdat ik te druk met mijn bedrijf was.”