Week van de Internationale Student: ‘Ik werd racistisch belaagd en was bang dat ze me in elkaar zouden slaan’

Het is de Week van de Internationale Student. Ook bij Avans studeren meerdere studenten uit het buitenland. Deze week vertellen een aantal over hun ervaringen in Nederland.

Wanneer Ye Xu uit China gevraagd wordt of hij een foto kan opsturen van iets wat hij leuk vond in Nederland, schiet hij in de lach. Daarna, op serieuzere toon: ”Ik zeg het maar gelijk: ik vond Nederland helemaal niet leuk. Dat had niets met de school of studenten van Avans te maken. Daar ben ik positief over, het is echt een goede school. Maar ik ben een aantal keer racistisch belaagd toen ik over straat liep in Den Boch. Een groep achtervolgde me en kwam heel dichtbij, waarna ze allerlei dingen begonnen te schreeuwen. Ik heb toen maar gedaan alsof ik doof was en ben snel doorgelopen. Ik was bang dat ze me in elkaar zouden slaan.”

Zijn nare ervaringen besprak Ye onder docenten en medewerkers van de master Situated Design die hij volgt bij St. Joost School of Art & Design. Zij ondersteunden hem. Na de incidenten besloot Ye, die in augustus 2019 naar Nederland kwam, zich alleen nog maar op zijn studie te concentreren. Toen het coronavirus in in maart in Nederland uitbrak, besloot hij vrijwel meteen om terug te keren naar China.

Op slot
De hoofdreden van zijn terugkeer was uiteindelijk corona. Al hebben de nare gebeurtenissen op straat daar zeker aan bijgedragen. ”Maar toen de eerste mensen hier besmet raakten met het virus, voorzag ik al dat alles op slot zou gaan. Niemand geloofde me, maar ik wist al hoe het in China was gegaan. Toen het nog kon ben ik dus naar huis teruggegaan”, vertelt hij.

”Dat is een goede keus geweest waar ik achter sta. Mijn praktijkopdracht en mijn onderzoek kan ik beter uitvoeren in China dan in Den Bosch. Die gaat over mijn leven in de bergen en de manier waarop we omgaan met de natuur. Ik heb wel lessen, maar die volg ik online. Er is een tijdverschil van zeven uur, maar dat lukt precies.”

Meer verhalen van internationale studenten lezen? Eerder sprak Punt met Philbert uit Rwanda.

Ye had ook moeite om zich thuis te voelen in Den Bosch. De manier waarop de Nederlandse steden zijn ingericht was daarvan de oorzaak. ”Dat is heel anders dan het platteland waar ik vandaan kom. Daar is het een stuk traditioneler”, zegt hij. ”Ik voelde me niet helemaal op mijn gemak in de stad.”

Herkenbaarheid creëren
In een poging zich beter te voelen in Nederland, ging Ye met zijn camera de straat op om vast te leggen wat hij zoal tegenkwam. ”Ik fotografeerde de katten in het raam die ik elke dag zag als ik naar school ging, gevogelte en het eten dat ik zelf maakte. Die herkenbare punten gaven me rust”, zegt hij.

Gelukkig waren er ook dingen die Ye wel bevielen in Nederland. Hij prijst de benaderbaarheid van docenten. Na de nare incidenten op straat kon hij zijn verhaal bij hen kwijt. Ook de kwaliteit van het onderwijs en de manier waarop docenten en studenten met elkaar omgaan konden hem wel bekoren. ”Iedereen is heel open. Er ontstaan onderling discussies waarvan je een hoop leert. Er heerst een fijne sfeer op Avans.”

Ye heeft nog wel een tip voor Nederlanders, die volgens hem en andere internationale studenten nou niet bepaald de beste keuken hebben. ”In China eten we een stuk of dertien groenten op regelmatige basis. Jullie eten alleen maar aardappelen! Varieer meer”, besluit hij lachend.