Van het werkveld naar het onderwijs

Johan van den Heuvel zet zijn opgedane praktijkervaring nu in als instructeur bij Avans

Na 26 jaar bij dezelfde werkgever te hebben gewerkt, stapte Johan van den Heuvel in 2017 over naar Avans. Daar is hij instructeur bij de opleiding Werktuigbouwkunde.

Hij wil het maar duidelijk hebben gemaakt: bij Sanders Machinebouw in Liempde, waar Johan van den Heuvel 26 jaar werkte, had hij het tot de allerlaatste dag naar zijn zin. Hij produceerde er op maat gemaakte onderdelen en prototypes voor bedrijven in de foodsector, zoals Mars.

Uitdaging
”Maar de uitdaging werd steeds minder. Aan het begin van mijn loopbaan werd er veel vernieuwd en veranderde er binnen de sector veel. Soms wel elke maand iets”, zegt hij. ”Dat tijdsbestek werd de laatste jaren steeds langer. Ik vond dat het tijd werd om iets anders te zoeken, want was dit wat ik wilde blijven doen tot mijn pensioen?”

Dat Van den Heuvel bij Avans belandde, vond hij een logische stap. Uit het begeleiden van jongeren die stage kwamen lopen bij het bedrijf haalde hij altijd veel voldoening. ”De jeugd enthousiasmeren voor het vak en de metaal sprak me wel aan”, zegt hij gepassioneerd. ”Toen ben ik gaan kijken naar vacatures in het onderwijs. De vacature bij Avans sloot perfect aan bij wat ik zocht. Ik werd aangenomen voor een jaar en die duur was precies goed: zo kon ik kijken of dit bij me past. En dat doet het.”

Feeling voor het vak
Bij Avans is hij sinds 2017 werkplaatsinstructeur. Eerst in Breda, nu in Den Bosch aan de Onderwijsboulevard. Hij begeleidt studenten uit elk jaar bij hun werkzaamheden. Van den Heuvel voelt zich er als een vis in het water. ”Het is gek om dat over jezelf te zeggen, maar ik heb er denk ik feeling voor. Het werk is ontzettend leuk. Ik kan een hoop praktijkvoorbeelden geven uit mijn eigen tijd. Van keren dat het goed ging, maar ook dat het minder ging”, zegt hij. ”Dat spreekt de studenten aan.”

Fouten maken mag
Toch was het aan het begin best even wennen. Het verschil tussen de werkvloer in het bedrijfsleven en de werkplaats op Avans is groot. Bij zijn vorige werkgever lag de focus op zo snel mogelijk een goed product afleveren, in het onderwijs mogen studenten fouten maken. ”Als ik dat zag gebeuren en wist dat studenten daarna in de knel kwamen met hun projecten, wilde ik ingrijpen”, vertelt Van den Heuvel. ”Ik moest dan echter even een stap terug doen. Dat er een denkfout bij een project wordt gemaakt, betekent niet dat het hele project mislukt is. Dat is juist een leermoment en die hebben studenten nodig.”

Trots
Dat wennen is inmiddels helemaal gelukt. Regelmatig loopt de bevlogen docent trots over de werkplaats rond, als hij zijn studenten aan het werk ziet. ”Dat kan zijn om een eerstejaarsstudent die aan het eind van de les met een zelfgebouwd onderdeel en met een glimlach op zijn gezicht naar huis gaat, of om een vierdejaars die hard aan zijn afstudeerproject werkt. Dat is echt prachtig om te zien.’’

Van den Heuvel heeft geen onderwijsopleiding gevolgd. Een belemmering is dat volgens hem niet. Zijn jaren aan ervaring op de werkvloer wegen misschien wel een stuk zwaarder. ”En ik heb jaren het voetbalteam van mijn zoon en het zaalhockeyteam van mijn dochter mogen coachen. In mijn benadering van studenten neem ik dat allemaal mee”, zegt hij. Ik ben direct, maar laat ruimte voor discussie. Graag zelfs!”