Internationale Dag van de Rechten van de Mens: ‘Studenten hebben te weinig kennis om te stemmen’

Veel jongeren stemmen niet wegens gebrek aan kennis, blijkt uit onderzoek van Prodemos. Vandaag, tijdens de Internationale Dag van de Rechten van de Mens, reikt het College voor de Rechten van de Mens daarom de MensenrechtenMens uit. De prijs gaat naar een persoon of organisatie die zich inzet voor het stemrecht van jongeren. Hoe kijken Avansstudenten aan tegen hun stemrecht? Punt vroeg het ze.

”Bij de komende verkiezingen worden veel beslissingen gemaakt die invloed hebben op jongeren”, vertelt Charifa Soulami, vierdejaarsstudent Bestuurskunde en oud-bestuurslid van DWARS en en stagiair beleidsmedewerker bij GroenLinks. ”Bijvoorbeeld hoe het studiefinancieringsstelsel eruit komt te zien. Het is belangrijk voor jongeren om een partij te kiezen die hun belangen behartigt.”

Weinig voorlichting
Dit jaar gaat de prijs van de ‘MensenrechtenMens’ over het stemrecht van jongeren tussen 18 en 24 jaar. Volgens het College van de Rechten van de Mens is stemmen onder de jongeren nog niet vanzelfsprekend. ”Ik wil wel stemmen, maar ik weet nog niet zeker of er een partij is die bij me past”, vertelt Lieke van de Ven, eerstejaarsstudent Verpleegkunde. ”Scholen zouden er meer uitleg over moeten geven, omdat zij een groot bereik hebben. Ik, en ik denk ook andere jongeren, hebben te weinig kennis om te stemmen.”

Vierdejaarsstudent Social Work Beyza voelt zich, net als Lieke, niet betrokken bij een partij. ”Ik zou graag willen dat scholen er meer met studenten over zouden praten. Maar ik vind het gedeeltelijk je eigen verantwoordelijkheid om informatie op te zoeken en op de hoogte te zijn.” Uit onderzoek van ProDemos blijkt dat er weinig jongeren stemmen wegens gebrek aan kennis over de politiek. Zij geven aan dat ze weinig interesse hebben in de politiek, niet weten op wie ze moeten stemmen of moeite hebben met het inschatten van het resultaat van het uitbrengen van hun stem.

Het hele jaar door
”Wij zouden niet alleen vandaag stil moeten staan bij het stemrecht van jongeren, maar het hele jaar door”, zegt Elma van Lier, derdejaarsstudent Bestuurskunde en fractieondersteuner van D66 in Noord-Brabant. ”Het is belangrijk voor jongeren om betrokken te zijn bij de democratie. Als meer mensen stemmen, krijg je een beter beeld van de maatschappij. Bepaalde problemen en belangen worden dan ook vertegenwoordigd. En het is belangrijk dat iedereen wordt gehoord.”

De Avansstudenten vinden dat er nog een hoop kan veranderen aan de manier waarop jongeren moeten worden betrokken bij de politiek. Volgens Charifa begint verandering bij het serieus nemen van jongeren als gesprekspartner. ”Bestuurders en politici moeten inbreng de van jongeren serieus nemen. De stemmen van jongeren tellen zwaar, want het gaat over hun toekomst.”

Dit jaar zijn de genomineerden voor de MensenrechtenMens Tim Hofman, Laura van de Beek en Jongerenraad Westland. De uitreiking vindt op een online event plaats van 14:00 tot 15:30.