Online lessen op Avans: ‘Ik zie door de bomen het bos niet meer’

Student Jurgen de Bruijne, tweedejaars Bouwkunde in Tilburg

Sinds de coronacrisis krijgen studenten grotendeels online les. Maar iedere docent heeft een andere manier van werken en soms ontbreekt de mogelijkheid om colleges terug te kijken. Daardoor lopen sommige studenten tegen problemen aan.

“Ik zie door de bomen het bos niet meer. Avans heeft zo veel plekken waar je je online lessen kunt terugkijken”, zegt Roelefien Onderdonck, derdejaarsstudent Bouwkunde in Den Bosch en lid van de academieraad. “De digitalisering van het onderwijs is heel snel gegaan sinds het begin van de coronacrisis. Opeens moest alles online. Avans heeft toen de focus gelegd op het geven van onderwijs en niet op de organisatie daarvan”, meent Roelefien.

Als studenten niet aanwezig kunnen zijn bij een les, kunnen ze die meestal later terugkijken. Dat kan via Teams of via Brightspace, het nieuwe leermanagementsysteem van Avans. Downloads van de lessen mogen alleen op Brightspace gezet worden met toestemming van iedereen die in beeld is geweest tijdens de opname. “Als het niet duidelijk is waar een opname staat, moet je dat met de docent bespreken”, zegt Edwin Zeelenberg, ICTO-coach van de Academie voor Deeltijd.

Uit nood geboren
Voor docenten is de nieuwe werkwijze uit nood geboren. “Ze zijn zoekende naar de beste manier van online lesgeven”, vertelt Zeelenberg. “Je vraagt iets van iemand wat diegene nog nooit heeft gedaan. Docenten hebben trainingen nodig, maar daar is geen tijd voor.” In maart moest iedereen plotseling thuis gaan werken en moesten docenten overschakelen op online lesgeven. “Ik vind dat ze een goede prestatie hebben geleverd”, zegt Zeelenberg.

Sommige docenten nemen hun online lessen op en anderen doen dat niet. “Misschien zijn docenten bang dat studenten hun online lessen niet meer live gaan volgen als alles wordt opgenomen. Voor hun gevoel verliezen ze dan de controle. Als studenten hun lessen terug kunnen kijken wanneer ze dat willen, zullen docenten die controle moeten loslaten.’’ Wat wel en niet werkt, zijn veel docenten nog aan het uitzoeken. Volgens Zeelenberg mogen studenten altijd tips geven en meedenken.

Opnames als lesmateriaal
Voor Jurgen de Bruijne, tweedejaarsstudent Bouwkunde in Tilburg, is een opname ideaal lesmateriaal. “Als je niet bij de les kan zijn of bent vergeten wat er is besproken, kun je altijd nog eens terugkijken.” Jurgen vraagt zich af waarom sommige docenten hun colleges niet willen opnemen. “Ik vind het de eigen verantwoordelijkheid van de student om te zorgen dat je niet achterloopt. En als je een les nog eens terugkijkt, leer je er meer van”, zegt Jurgen.

Roelefien loopt nu fulltime stage. Omdat haar lessen allemaal worden opgenomen, kan ze na haar stage video’s terugkijken. Als dat niet het geval was, moest ze informatie uit PowerPoints halen of zelf vragen stellen aan docenten. “Je wordt wel gestimuleerd om het bij te houden. Het is heel waardevol om een college terug te kunnen kijken voor een tentamen. Ik denk dat er een eenduidige handleiding moet komen voor de docenten, zodat alle docenten het op dezelfde manier doen.”