Financiële meevaller: komend studiejaar betaal je niet de volle mep aan collegegeld

Foto: Flickr/Tim Reckman

Studenten krijgen geen gratis studiejaar, zoals de Tweede Kamer vorige week voorstelde. Wél komt het demissionair kabinet studenten tegemoet: volgend studiejaar hoeven zij maar de helft van het collegegeld te betalen.

Dat maakten onderwijsministers Ingrid van Engelshoven (D66) en Arie Slob (ChristenUnie) vanmiddag bekend. Volgens de bewindslieden geeft dat studenten ‘financiële ademruimte in deze moeilijke tijd’, waarin veel studenten hun bijbaan verloren.

OV-studentenkaart
Ook krijgen studenten die hun recht dreigen te verliezen op hun aanvullende beurs een tegemoetkoming. Daarnaast wordt de ov-studentenkaart verlengd met maximaal 12 maanden, als blijkt dat studenten langer de tijd nodig hebben om hun diploma te halen.

“Meer jongeren zijn gaan studeren, omdat ze niet op reis kunnen door de pandemie”, zegt minister van Engelshoven. Daarom komt het demissionair kabinet met 645 miljoen euro compensatie omdat het hoger onderwijs veel meer studenten heeft dan verwacht.

“Studenten hebben vaak te maken met studievertraging en inkomensverlies door de coronacrisis”, laat de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) schrijft het Brabants Dagblad. “Met deze forse miljardeninvestering wordt eindelijk gehoor gegeven aan de noodzaak voor meer steun voor jongeren”, zegt LSVb-voorzitter Lyle Muns verheugd.

‘Steunpakket’
Het demissionair kabinet trekt zo’n 8,5 miljard euro uit om de corona-achterstanden in het onderwijs op te vangen. Met dit ‘steunpakket’ worden voor korte en lange termijn maatregelen getroffen van het basisonderwijs tot de universiteit.

Ymke

Fijn voor de mensen die dit jaar afstuderen...

2021-02-17 16:24:22