Een kijkje achter de schermen bij Covid College Tour met Diederik Gommers

Sven, Myrthe (rechtsonder) en Rosemarie (rechtsboven)

Niemand minder dan Diederik Gommers was woensdagavond te gast bij de tweede aflevering van Covid College Tour. Drie Avansstudenten waren uitgenodigd om hem vanuit een opnamestudio in Rosmalen te bevragen over het coronavirus. “Het is een educatief uitje!

“Ik had wel weer eens zin om ergens naartoe te gaan en mezelf mooi aan te kleden”, zegt Rosemarie Zwarter, derdejaarsstudent Verpleegkunde in Breda, vlak voor de uitzending van Covid College Tour lachend. “En al helemaal als Diederik Gommers te gast is, toch de bekendste ic-arts van Nederland!”

Handvaten
Rosemarie loopt stage op een ‘corona-court’ in het Tilburgse ETZ-ziekenhuis. Corona is dagelijkse kost voor haar en de reden dat ze zich aanmeldde voor Covid College Tour. “Ik wil naar Diederik luisteren om zo alles over corona te weten te komen. Vorig jaar was het allemaal zó nieuw. We hadden geen idee wat er op ons afkwam en we werkten in het ziekenhuis zonder handvaten. Gelukkig gaat het nu een stuk beter, maar ik wil graag meer leren.”

De tweede aflevering van Covid College Tour werd door bijna 700 mensen bekeken. Via een stream kon iedereen meekijken en vragen stellen in de chat. Die werd gemodereerd door twee Avansmedewerkers in de opnamestudio. Hier kun je de aflevering met Gommers terugkijken.

Gezonde weerstand
De Avansstudent is een van de drie studenten die live in de uitzending aan tafel een vraag mag stellen aan Gommers. Ter voorbereiding luisterde ze een podcast waarin hij te gast was. “Zodat ik geen vragen zou stellen die hij altijd krijgt”, zegt Rosemarie, die graag wil weten hoe je een gezonde weerstand kunt opbouwen als je veel thuis zit in coronatijd.

Interessante verteller
Ook Sven de Roos, derdejaarsstudent Fysiotherapie in Breda, is een van de studenten die aan tafel schuift om in gesprek te gaan met Gommers. Hij loopt stage op de ic-afdeling van het Amphia in Breda en ‘wordt dagelijks met zijn neus op de feiten gedrukt omtrent de impact van corona’. Toen hij zag dat Gommers te gast zou zijn, wist hij niet hoe snel hij zich moest inschrijven. “Hij is een hele goede, interessante verteller. Voor een brede doelgroep weet hij een lastig onderwerp duidelijk uit te leggen. Daar heb ik bewondering voor”, vertelt Sven enthousiast. “Vanavond is een mooie kans om vragen aan hem te stellen. Ik wil nieuwe inzichten opdoen en horen over de laatste ontwikkelingen. Daar weet hij natuurlijk alles van!”

Comfortzone
Het trio tafelgasten werd compleet gemaakt door laatstejaarstudent Verpleegkunde in Breda Myrthe Cappon. Ook zij heeft zin in de aflevering, al vindt ze het wel wat spannend. “Dit is niet iets wat ik dagelijks doe”, vertelt ze, terwijl ze een medewerker van de studio haar een zendertje geeft. “Normaal stap ik niet zo snel uit mijn comfortzone. Maar in deze tijd is het leuk om er een keer uit te mogen.”

“Ik loop stage op de oncologie-afdeling in het Albert Schweitzer ziekenhuis en werk daar veel met kwetsbare mensen. Hoe ik daarmee als zorgverlener veilig mee moet omgaan, wil ik graag van Gommers weten.”

Oudere mensen
Iets later begint Gommers aan zijn masterclass, die hij via een videoverbinding geeft. Ondanks zijn uitpuilende agenda, maakte hij toch tijd vrij voor Covid College Tour. “Het is belangrijk dat jonge mensen weten waarom ze zoveel moeten laten. Dat moeten ze om oudere mensen te beschermen”, legt hij uit. “Als ik daarin kan helpen door wat uit te leggen, speel ik daar graag een rolletje in.”

De opnamestudio in Rosmalen

Ook jongeren kunnen last krijgen
In zijn college vertelt de arts onder meer over het ziektebeeld van corona, wat het coronavirus met je longen doet en over de opnamecijfers. “75 procent van de mensen die op de ic wordt opgenomen, bestaat uit 60-plussers. Het is dus belangrijk dat zij zo snel mogelijk een vaccinatie krijgen. Maar ook jongeren belanden soms in het ziekenhuis, ook zij kunnen er veel last van krijgen”, waarschuwt Gommers, die verder aandacht schonk aan het vraagstuk over het wel of niet moeten nemen van een vaccinatie. Ook in de chat kwamen daar een hoop vragen over binnen.

Vaccineren
“Niemand kan je verplichten er een te nemen: daar moet je zelf goed over nadenken. Natuurlijk maak je je zorgen. Maar als je naar het buitenland reist, krijg je vaak óók een vaccin. En ja, deze vaccins zijn er snel. Maar er is veel geld in gestopt en er hebben heel veel mensen aan gewerkt. Er zijn weinig redenen om er geen te nemen. Het is veilig, bijwerkingen zijn er maar weinig. Soms een beetje koorts of gewrichtspijn, maar daar blijft het bij. Je ziet ook al dat het werkt: de oversterfte is niet meer aanwezig.”

Houd vol
Na zijn college krijgt Gommers een hoop vragen voor zijn kiezen, waar hij uitgebreid de tijd voor neemt. Daardoor loopt de uitzending wel wat uit. Zijn laatste woorden staan in het teken van een hoopvolle boodschap: “Houd vol, we gaan het redden. We zijn er bijna!”

Na afloop blikken de drie Avansstudenten terug op een geslaagde avond. En met hun zenuwen viel het eenmaal aan tafel ook wel mee. “Het was een leuk en interessant educatief uitje!”

De volgende aflevering van Covid College Tour is op 7 april. Viroloog Marjolein Kikkert geeft dan een masterclass over vaccinaties.