Met deze tips ga jij goed voorbereid de verkiezingen in

Wil jij graag goed voorbereid je stem uitbrengen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Punt zet een aantal sites en social media-accounts voor je op een rijtje, die je kunnen helpen.

• Lijkt het je interessant om politieke zaken te bespreken met iemand die een andere partijvoorkeur heeft dan jij? Op Waaromkiesjij word je na het beantwoorden van een stelling uit de stemwijzer aan iemand gekoppeld die anders stemt dan jij. Jullie kunnen dan met elkaar chatten over waarom je het eens of oneens bent. Hoewel er ook wel wat trolls op de site zitten, ontstaan er soms ook interessante gesprekken. Wie weet zijn jullie het wel met elkaar eens op bepaalde vlakken!
  • Wil je weten welke partijen wat willen doen voor studenten? Instagramaccount Partijprogrammasinposts plaatst elke dag een aantal passages uit partijprogramma’s. Handig, want dan hoef je niet zelf alles door te spitten! Alle deelnemende partijen aan de Tweede Kamerverkiezingen die kans maken op een zetel komen voorbij. In de reacties is ruimte voor discussie.  Dat geldt ook voor het Instagramaccount stemgroen. Dit account staat in het teken van duurzaamheid en wat alle partijen op dit gebied willen. Ze behandelen zowel de standpunten van linkse, rechtse en partijen in het midden. Daardoor krijg je een duidelijk beeld van wat er is!
Bron: @partijprogrammasinposts
  • Tijdens al het verkiezingsgeweld is het soms ook gewoon lekker om je verstand op nul te zetten en even goed te lachen. Dat kan met de content van Twitteraccount @windmolenmemes (ja, Twitter leeft nog!). Het account neemt elke partij op de hak en speelt in op actuele thema’s. Daardoor steek je er stiekem best nog wel wat van op.
  • Aan welk kant van het politieke kompas bevind jij je? Vul daarvoor het Kieskompas in. Na het invullen van een aantal stellingen zie je precies welke partij bij je past en of je meer links of rechts georiënteerd bent, en of je meer de progressieve of conservatieve kant opgaat. En over kieswijzers gesproken: Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maakte er een speciaal voor studenten. Ook is er de Ongemakkelijke Kieswijzer. Die staat volledig in het teken van stellingen over jouw keuzevrijheid. Dan is er ook nog de Onderwijs Stemhulp. Die zet precies op een rijtje wat de standpunten van verschillende partijen zijn omtrent het onderwijs. Ook handig: de stemwijzer van VPNGIDS.nl. Deze staat in het teken van privacy en online veiligheid.
  • Vrouwen mogen pas sinds 1919 in het Europese deel van Nederland stemmen. En wist je dat op dit moment 31% van alle Kamerleden vrouw is? Op Stemopeenvrouw.com wordt uitgelegd waarom het belangrijk is dat er een gelijke man-vrouwverhouding in het aantal Kamerleden moet zijn. Inclusief een Q&A met veelgestelde vragen. Er wordt ook uitgelegd hoe jij daar iets aan kan doen. Zo helpt het niet per se om op de eerste vrouw op de lijst te stemmen, als je dat al van plan was. Interessant om eens naar te kijken!
  • Leerzaam, vlot en grappig. Zo laten de politieke uitlegfilmpjes van Teun van den Elzen zich het beste samenvatten. Deze jonge Brabander is naast afgestudeerd politicoloog ook cabaretier en maakt op Youtube de serie ‘Saaie Kutpolitiek’. In de video’s geeft hij antwoord op vragen als waarom er op links weinig winst wordt geboekt, welke rol de politiek heeft gespeeld in de toeslagenaffaire en waar de onrust in Forum voor Democratie vandaan komt.
  • Het Instagramaccount @politiekejongeren van Nugah Shrestha heeft bijna 60 duizend volgers. Op het account wordt relevante informatie gedeeld over wat politieke partijen écht doen, in plaats van campagneslogans over te nemen. Het is een progressief account en daardoor wel overwegend links. Nugah wil jongeren met zijn account politiek bewust maken, vertelde hij pas bij 3FM. Ook komt er zo nu en dan een meme voorbij.