Student-ondernemer Widad: ‘Vrouwen moeten zich zelfverzekerd voelen in mijn pakken’

De onderneming van Widad Gelti, eerstejaars aan de Ad Bedrijfskunde in Roosendaal, zit nog in de beginfase, maar haar plannen zijn groots. Met haar pakken wil ze vrouwen zelfverzekerdheid en kracht geven.

“Ik draag zelf graag damespakken en ik krijg veel complimenten als ik ze aanheb. Ik ondervind wel vaak problemen”, vertelt Widad. “De maat klopt dan bijvoorbeeld niet. De potentiële klanten die ik heb geïnterviewd hebben diezelfde problemen.”

Widad wil dat haar pakken lekker zitten, felle kleuren hebben en details zoals bijzondere knoopjes. Bovendien moet de maat kloppen. “Ze moeten de aandacht trekken. Vrouwen die de pakken dragen moeten trots zijn dat ze ze aanhebben en zich zelfverzekerd voelen.” Haar ideale klant? “Koningin Máxima!”, zegt Widad meteen. “Stel dat zij iets zou dragen wat ik heb gemaakt!”

Coach
Op haar opleiding wordt de Bedrijfskundestudent begeleid door haar docenten, die fungeren als coach. “Sommigen hebben ook een eigen bedrijf en daardoor een groot netwerk. We krijgen onder andere lessen in ondernemerschap.” Ook heeft Widad ambitieuze medestudenten en helpen ze elkaar bij het opzetten van hun ondernemingen. “Als ik alles zelf had moeten doen, was het lastiger geweest.”

“Vanuit school krijgen we opdrachten en de geleerde theorie kan ik meteen toepassen in de praktijk”, vertelt Widad. Zo heeft ze inmiddels duidelijk voor ogen op welke doelgroep ze zich straks met haar pakken richt: vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. “Managers en ondernemers, maar ook studenten.”

Voorbeeld
Widads grote voorbeeld is Zeynep Dag van Alzuárr, de Brabantse die met haar schoenen de wereld verovert. Sterren als Rihanna en Jennifer Lopez dragen haar hakken. “Zij draagt ook veel pakken. Soms zie ik ook meteen wat er anders kan aan het pak dat ze aan heeft. Dan zou ik meer details toevoegen bijvoorbeeld. Zulke dingen schrijf ik ook op.”

Ook Michael Pilarczyk en Cindy Koeman, oprichters van de Mastermind Academy, zijn voorbeelden voor de Bedrijfskundestudent. “Zij helpen jonge ondernemers met dingen als communicatie en persoonlijk meesterschap. Mij helpen ze ook.”

De volgende stappen van Widad? “Op zoek naar een ontwerper die kan visualiseren wat ik wil, helpen bij het uitzoeken van stoffen en ervoor zorgt dat de maten kloppen.”