Hoe gaat het met...

Alumnus Maryam Kurdi helpt jongeren een doel in het leven te vinden: ‘Ik wil dat ze trots zijn op zichzelf’

Maryam Kurdi

Maryam Kurdi heeft het er maar druk mee. In haar eigen leercentrum ‘Alhadaf’ krijgen Bredase jongeren coaching en lessen islamitische opvoedkunde. En dan doet ze ook nog actief mee aan de ramadan. De oud-student Sociaal Pedagogisch Hulpverlening (nu Social Work) doet het allemaal met een flinke portie enthousiasme. “Als ik iets moois kan bijdragen aan iemands leven, is dat heel tof.

Kurdi richtte als Avansstudent ‘The Bridge’ op, een initiatief waarmee ze verschillende bevolkingsgroepen verbond. Nu doet ze dat in zekere zin nog steeds. Een paar jaar geleden startte ze namelijk Alhadaf (Het Doel), een leercentrum in Breda dat in het teken staat van onderwijs en coaching. In een schoolgebouw geeft ze aan zo’n 160 leerlingen lessen Arabische taal, Islamitische opvoedkunde en coaching. Die lessen volgen leerlingen van 4 tot 60 jaar in hun vrije tijd.

Uitdagen
“Het doel is om kinderen zichzelf beter te leren kennen en trots te laten zijn op zichzelf en op hun geloof. We dagen ze uit op zoek te gaan naar een doel geven in hun leven”, vertelt Kurdi, die in 2017 werd genomineerd voor Student van het Jaar. “Dat kan een doel op de lange, maar ook de korte termijn zijn. We hebben vooral leerlingen met een Islamitische achtergrond, maar ook een aantal zonder. We zijn er voor iedereen en dat is het mooie!”

Geen uitweg
Kurdi speelde al langer met het idee om een eigen leercentrum op te richten, maar ze werkte ook 40 uur per week als vestigingscoördinator bij Lyceo in Breda, op de middelbare school waar ze zelf ook naartoe ging. Op een zeker moment hoorde ze over de zelfdoding van een christelijke oud-vriendin, waarmee ze vroeger naar school ging. “Ze was zichzelf in de loop der jaren helemaal kwijtgeraakt, tot ze geen andere uitweg meer zag. Dat raakte me echt enorm”, vertelt de oud-Avansstudent. “Had ze maar op tijd begeleiding of coaching gehad, dacht ik bij mezelf. Het gaf voor mij de doorslag om mijn eigen bedrijf op te zetten. Niet veel later vond ik het perfecte pand in Breda. Alsof het zo moest zijn.”

In de rubriek ‘Hoe gaat het met’ spreekt Punt met alumni die al eerder zijn geïnterviewd. Lees hier het verhaal met Maryam uit 2017, toen ze als derdejaarsstudent genomineerd werd voor Student van het Jaar.

Cliché
De alumnus, die in 2018 afstudeerde als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, zit helemaal op haar plek in haar bedrijf en is blij dat ze de ‘spannende’ stap heeft gezet om zelfstandig te worden. “Het is een cliché, maar het is prachtig om vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling bij de leerlingen te zien. Daar worden zij blij van, en ik ook”, vertelt Kurdi, die mooie herinneringen voor later voor haar leerlingen wil creëren. “Mijn eigen oud-leraren die iets bijzonders deden, herinner ik me ook nog steeds. Als ik iets moois kan bijdragen aan iemand anders leven, is dat heel tof.”

Maryam Kurdi in 2017 op Avans

Zelfstandige leerling
Haar leercentrum loopt goed. Zo goed, dat ze al enige tijd stagiaires in dienst mag nemen. Die komen vaak van Avans. “Heel leuk, want ik heb daar zelf echt een hele toffe tijd gehad. Ik heb met veel oud-docenten nog een goede band en spreek ze regelmatig op Linkedin”, vertelt Kurdi, die ook op open dagen komt en samenwerkt met de leergemeenschap van de academie. “Ik was een zelfstandige leerling, maar kreeg begeleiding als ik dat nodig had. Dat paste perfect bij mij. Ik ben iedereen bij Avans echt heel dankbaar.”

‘Ik ben iedereen bij Avans echt heel dankbaar’

Vooroordelen
Als Kurdi een wens mocht doen, zou ze wensen dat er meer uren in een dag zouden zitten. Dan zou ze tijd hebben om aan haar vele doelen voor de toekomst te werken. “De stof die ik in mijn eigen school inzet, zou ik graag ook op andere basisscholen willen zien. Veel lesmateriaal over de islam is daar nu echt niet op orde. Het zit vol met vooroordelen over jongeren met een migratieachtergrond. Ik wil juist dat jongeren trots zijn op wie ze zijn. Dat lukt beter met goede, eerlijke lesstof. Daar wil ik graag mijn tanden in zetten”, vertelt ze.

“Ook wil ik mijn bedrijf graag uitbreiden. Zonder veel te verklappen, kan ik wel zeggen dat ik daar al mee bezig ben. Uiteindelijk is het doel om iets moois neer te zetten in Breda, waar een grote doelgroep iets nuttigs aan heeft. Daar werken mijn collega’s en ik ontzettend hard voor.”