Begeleider gewisseld, problemen door corona; student wil derde kans voor afstudeeropdracht

Illustratie: Daan van Bommel

Een student van Avans School of International Studies wil een derde kans voor haar afstudeeropdracht. Door omstandigheden als de coronapandemie en een begeleider die ermee stopte, heeft ze die niet met een voldoende kunnen afronden. Ze gaat in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (Cobex) van Avans.

Vlak nadat de student haar afstudeeropdracht voor de tweede keer ingeleverd had, kreeg ze te horen dat een van haar twee begeleiders gewisseld werd. De docent die haar eerste begeleider was, ging weg. De docent die haar tweede begeleider was, werd nu eerste begeleider. “In de feedback werden andere accenten gelegd. Bovendien wisten de nieuwe begeleiders niets van de problemen die ik heb gehad”, zegt de student tijdens de beroepszaak.

De voorzitter van de examencommissie erkent dat de wisseling van de afstudeerbegeleiders geen schoonheidsprijs verdient. “Een van de begeleiders is met pensioen gegaan”, vertelt ze. “Dat zie je van tevoren aankomen als opleiding. Het is niet fraai dat we daar niet op geanticipeerd hebben.” De Cobex-voorzitter is kritisch. “De student kan daar niks aan doen. Het is echt een blooper van Avans die nu voor rekening van de student komt. Wij kijken naar wat redelijk is, maar dit is niet helemaal terecht.”

Dat tijdens haar afstudeerstage haar begeleiders gewisseld zijn, wil echter niet zeggen dat de student automatisch een extra kans toegekend krijgt, betoogt de examencommissie. “Maar ik begrijp de boosheid van de student en haar gevoel dat we weinig oog hebben voor de situatie waarin ze zit.”

Ingeleefd
In het verweerschrift van de examencommissie staat beschreven dat er geen bijzondere omstandigheden waren voor de student. “In hoeverre hebben ze zich ingeleefd?”, vraagt de student zich af. Haar afstudeeropdracht voerde ze uit vanuit huis, waardoor het lastig was om data te verzamelen en contact te hebben met medewerkers van het bedrijf, geeft ze aan. “Is het terecht dat er door de examencommissie wordt vastgehouden aan de regels?”

‘In hoeverre hebben ze zich ingeleefd?’

“Daar hebben we oog voor”, zegt de voorzitter van de examencommissie. “We zoeken in dat soort gevallen naar een passende oplossing, maar het liefst wel binnen de regels.” De student kreeg al twee maanden uitstel. Ze geeft aan dat die extra kans wat de examencommissie betreft een knelpunt is. “We zijn daar terughoudend in. De lat ligt hoger bij die beoordeling, omdat het lastiger is om te toetsen of de student de leerdoelen van de opleiding heeft behaald.” Een student heeft in zo’n geval meer feedback gehad dan andere studenten. “Is het dan nog wel een zelfstandig project?”

Nieuwe stage
Op aanraden van een docent is de student met een nieuwe afstudeerstage begonnen, ook al ging ze nog in beroep tegen de beslissing van de examencommissie. “En mede daarom zou ik geen recht hebben op een derde kans volgens de examencommissie. Ik heb daar juist in overleg voor gekozen. Tegen mij is gezegd: ‘Wees slim, wed niet op één paard’. Zelf was ik boos, ik wilde alleen in beroep gaan.” De Cobex-voorzitter valt haar bij: “Het is niet terecht dat dat nu tegen je gebruikt wordt.”

De Cobex-voorzitter wijst nog eens op de andere omstandigheden die meespeelden tijdens het afstuderen. “Het is een dun lijntje. Ik neig ernaar om te zeggen: ‘Geef haar nog een kans’. Maar ik weet niet of daar ruimte voor is.” De voorzitter van de examencommissie reageert daarop: “Als het beroep gegrond wordt verklaard, dan kennen we die derde kans toe. Dan zien we: ons oordeel was niet redelijk.”

Voldoende van stagebedrijf
De student voert nog aan dat haar opdracht door het stagebedrijf wél met een voldoende is beoordeeld. “Een ruime voldoende zelfs. Naar aanleiding van mijn onderzoek hebben ze zelfs nieuwe mensen aangenomen om uit te voeren wat ik beschrijf.” De voorzitter van de examencommissie: “Dat vinden we veel waard, we geven studenten tenslotte praktijkgericht onderwijs. Maar het bedrijf geeft alleen een advies aan de examinatoren. En die kijken naar de leerdoelen van de opleiding, zoals onderzoeksvaardigheden. Het gaat te ver om dat aan een stagebegeleider te vragen.”

De Cobex-voorzitter rondt af. “Wil de examencommissie een uitspraak? Normaal zou ik voorstellen dat er nog eens naar het verzoek van de student gekeken wordt. De gevolgen komen nu wel heel erg voor rekening van de student.” De examencommissie vraagt de student: “Ben je geholpen met een extra kans? Want dan bieden we je toch een schikking aan en kennen we die extra kans toe. Je kunt je afstudeerproject dan opnieuw verbeteren en bespreken met een nieuw koppel examinatoren.” Door een “volmondig ja” van de student is het beroep ingetrokken.