Beleggen is populair, ziet ook investeerder Marijn: ‘Beleggen is het nieuwe sparen’

Beleggen in coronatijd is populair. Het aantal mensen dat aandelen koopt, stijgt sinds de coronacrisis. Dat merkt ook tweedejaarsstudent Commerciële Economie én belegger Marijn Trousset. Hij richtte het bedrijf Beleggen voor Jongeren op, om geïnteresseerden op weg te helpen. En dat loopt goed.

Hoe ben je bij beleggen gekomen?
‘’Op de middelbare school leerde ik niets over financiën en dat vond ik jammer. Toen ik aan mijn studie Commerciële Economie begon, hoopte ik er wel meer over te leren. Maar ook daar bleef het uit. Ik wilde alles uit mijn geldzaken halen en het niet zomaar op een rekening laten staan. Na het doen van onderzoek kwam ik vorig jaar uit bij beleggen. Investeren in vastgoed was als student zijnde geen optie.’’

Toen Marijn eenmaal doorhad hoe het beleggen werkte, investeerde hij in zijn eigen aandelen. Shell en Basic Fit waren de eerste bedrijven waar hij aandelen van kocht. ‘’Die waren hard getroffen door de coronacrisis en dat is een gunstig moment om in te stappen’’, legt hij uit. ‘’Op de lange termijn komen zij er wel weer bovenop, en dan maak je winst.’’

Na verloop van tijd kreeg de Avansstudent in Breda steeds vaker reacties van geïnteresseerde jongeren in zijn omgeving. Ook hen leek het wel wat om te beleggen. Maar waar ze moesten beginnen, wisten ze niet. Daarom richtte Marijn Beleggen voor Jongeren op. Met dat bedrijf geeft hij belegcursussen aan beginnende jongeren.

Wat doen jullie precies?
‘’We leren cursisten de basis van beleggen en leggen uit welke stappen je moet doorlopen vóór je begint met investeren. We geven geen advies over bedrijven zelf, dat mag ook niet. Daarvoor moet je een diploma als financieel adviseur hebben. We doen het voor educatieve doeleinden. Wel kijken we samen of je geld hebt om te beleggen. Daarna bieden we de optie aan om of ‘passief’ of ‘actief’ te beleggen. Met verdiepende theorie en een strategiesessie komen we dan tot een persoonlijk belegplan.

Bij passief beleggen koop je aandelen bij grote bedrijven als Apple en Microsoft. Dat is veilig, die bedrijven blijven altijd bestaan. Enorme winst boeken doe je er op de korte termijn niet mee, maar grote verliezen lijden ook niet. Als je net begint is dat veilig.

Bij actief beleggen analyseren we individuele bedrijven aan de hand van bedrijfscijfers. We kijken op een andere manier naar het onderwerp. Hier ben je meer bezig met de actualiteit. Dat vind ik zelf het leukste en het zorgt voor hogere rendementen. Actief beleggen is meestal de volgende stap in het beleggen, voor als je er écht in bent geïnteresseerd.

We hebben inmiddels een community opgebouwd met 30 cursisten. Die helpen we, maar we delen ook nieuwtjes en tips met elkaar.’’

Waarom is beleggen nu zo populair?
‘’Het gaat slecht met de economie. Het is de eerste grote financiële crisis sinds 2008. Veel bedrijven hebben het zwaar, dat is het perfecte moment om te beleggen.

Door de coronacrisis zitten we meer binnen en hebben we tijd en vaak ook geld over. Dat geldt ook voor studenten. Beleggen is dan iets moois om te leren.’’

Afbeelding ter illustratie. Bron: Elmarye

Is het niet een vorm van gokken?
‘’Nee, het ligt genuanceerder dan dat. Beleggen is veilig, als je het maar goed voorbereid doet. Hoe beter onderzoek je doet, hoe kleiner het risico. Het wordt gokken als je aandelen koopt zónder eerst onderzoek te doen.’’

”Het wordt gokken als je aandelen koopt zónder eerst onderzoek te doen

Voor wie is beleggen geschikt?
‘’Het is niet voor iedereen weggelegd. In onze cursussen maken we deelnemers bewust van het feit dat je sterk in je schoenen moet staan. De kans is namelijk groot dat je in het begin rood gaat staan. En je kunt ook wakker worden met dikke winst. Daar moet je op kunnen anticiperen, het is part of the game. Vooraf maken we altijd een plan voor de lange termijn. Daar moet je je dan ook echt aan houden. Als je belegt om later een tweede studie te doen, een huis te kopen of om pensioen op te bouwen, moet je die doelen in je achterhoofd houden. Zelf hoop ik er later een huis van te kunnen kopen. Op dit moment kan ik dat trouwens nog niet, haha!

Veel mensen laten zich tegenhouden omdat ze geen kennis van de financiële markt hebben en denken dat het heel moeilijk is. De drempel om in te stappen is hoog.’’

Waarom moet je beleggen?
”Als je je geld op je spaarrekening laat staan, krijg je er tegenwoordig geen rente meer over. Het kost zelfs geld. Vroeger was dat anders, toen ontving je wel 7% rente over je spaargeld. Als je je geld goed belegt, kan je er op een veilige manier geld mee verdienen. Beleggen is het nieuwe sparen.

Naast dat je er iets mee kunt verdienen, is het ook gewoon heel leuk. Je leert er een hoop van en je wordt gedwongen de actualiteit bij te houden. Voor mij is het een interessante hobby.”

Welke tips geef je studenten die ook willen beleggen?
‘’Doe het alleen met geld dat je kan missen. Ook is het belangrijk om te spreiden, het is niet slim om alles op een aandeel te gooien. Daarnaast adviseer ik om aandelen te kopen op rode dagen, en te verkopen op groene. Kopen op rode dagen is verstandig omdat de prijs dan laag is, verkopen op groene omdat je dan winst maakt. Dat klinkt logisch, maar veel mensen raken in paniek wanneer ze zien dat hun aandeel rood staat. Dan willen ze er snel vanaf. Maar dé manier om succesvol te worden, is door te doen wat de rest níet doet. Zo werkt beleggen.’’