‘Het is goed dat er testevenementen worden georganiseerd, maar het moet met minder man’

Nienke van der Gaast

Had jij een kaartje voor 538 Koningsdag 2021? Het festival heeft geen vergunning gekregen. Op het evenement kwam hevige kritiek toen afgelopen zaterdag een petitie werd gestart door chirurg Rogier Crolla van het Amphia Ziekenhuis, dat nog geen kilometer van het feestterrein is. Punt vroeg een aantal studenten Verpleegkunde om hun mening hierover.

Vierdejaarsstudent Verpleegkunde Angela Pauvell vond het testevenement dubbel. “Aan de ene kant ben ik een zorgmedewerker die in het ziekenhuis werkt, maar aan de andere kant ben ik een student die wil genieten en d’r leven terug wil”, vertelt Angela. Toch weegt het feit dat ze een zorgmedewerker is zwaarder voor haar. “Ik zie zelf hoe het eraan toe gaat. Collega’s werken over en bedden liggen vol. Daarnaast is de nood-ic open, dat zegt wel genoeg.”

Angela Pauvell

Angela vindt het nog te gevaarlijk om een testevenement te bezoeken en had geen kaartje gekocht. “Ik voel een bepaalde verantwoordelijkheid naar mijn patiënten en collega’s. Ik heb geen regels gekregen wat betreft het aantal mensen dat ik mag zien. Maar als ik een kaartje zou hebben en men weet ervan, krijg ik wel bepaalde reacties, denk ik.”

De studente is blij dat het testevenement is afgelast. “We moeten terug naar hoe het was, maar daar moet het eerst goed voor gaan. En dat gaat het nu niet. De tijd is nog niet rijp.”

538 Koningsdag wordt jaarlijks georganiseerd op Koningsdag. Vorig jaar kon het niet doorgaan door de coronamaatregelen. Dit jaar werd besloten om er een testfestival van te maken. Meer dan een miljoen mensen meldden zich aan voor het testfestival. Er mochten tienduizend mensen komen. Tickets werden voor honderden en duizenden euro’s doorverkocht.

Meer geld naar zorg
Volgens derdejaarsstudent Verpleegkunde Martine Kruijff gaat het geld van de Fieldlab-experimenten naar de verkeerde plekken. Volgens de jonge verpleegkundige in opleiding kun je dat geld beter stoppen in de zorg, waaronder verzorgingshuizen. “De bewoners van deze verzorgingshuizen zijn kwetsbaar, zij zouden meer ondersteuning moeten krijgen. De zorg is overbelast”, vertelt Martine.

Martine Kruijff

Dubbel gevoel
“Het is een dubbel gevoel. Enerzijds wil ik weer wat kunnen doen, anderzijds kan het nog niet wat betreft de zorgdruk”, aldus vierdejaarsstudent Verpleegkunde Nienke van der Gaast. De studente werkt op de corona-afdeling in het Amphia Ziekenhuis. Het is op de afdeling nog erg druk en ook is er opgeschaald. “Zeker met zo’n festival wordt het drukker. Mensen drinken of doen een pilletje, wat ze niet meer erg gewend zijn. Hierdoor wordt het voor ons op de spoed nog drukker”, vertelt Nienke.

Toch hadden sommige collega’s wel een kaartje voor het feest, vertelt ze. “Er waren gemengde reacties over collega’s die wilden gaan. Veel vonden het niet slim”, zegt de Avansstudent. Toch weegt voor Nienke de zorg zwaarder. “Het is goed dat er testevenementen worden georganiseerd, maar het moet met minder man. Het is niet controleerbaar met tienduizend man. De zorg is er simpelweg nog niet klaar voor”, aldus Nienke.