Inspectie schrikt van giftige cultuur bij Amsterdamse modeopleiding

Foto Anna Ventura by Pixabay

Na eerdere alarmerende berichten over onveiligheid bij kunstopleidingen ligt nu ook het Amsterdamse mode-instituut Amfi onder vuur. Studenten worden er vernederd en afgebeuld, is de klacht. De Onderwijsinspectie roept studenten op zich te melden.

Slaapgebrek, faalangst, burn-out, vernedering: zo’n dertig huidige en voormalige studenten van het Amsterdamse mode-instituut Amfi trekken daarover aan de bel. Op de modeopleiding heerst een ‘giftige’ cultuur, concludeert RTL Nieuws na onderzoek.

Harde wereld
Zo herinnert een voormalig student zich dat haar op de introductiedag al werd gezegd dat ze het maar moest uitmaken met haar vriend: daar zou ze toch geen tijd meer voor hebben. Tijdens de opleiding zelf kreeg ze stressklachten en een burn-out.

Een andere student vertelt hoe ze rondom een bepaalde deadline dagenlang maar één uur per nacht sliep. Tijdens haar eindpresentatie riep de docent vervolgens dat haar werk lelijk was.

En zo werden er meer studenten ‘afgebeuld’ en publiekelijk afgekraakt. Sommigen moesten hulp zoeken bij een psycholoog. Wie de problemen aankaartte bij de opleiding, voelde zich vaak niet serieus genomen. De modewereld is nu eenmaal hard, kregen ze te horen.

In opspraak
RTL Nieuws startte het onderzoek naar aanleiding van kritische berichten over de modeopleiding op social media, onder meer op het Instagramaccount van Amfi. De Onderwijsinspectie is geschrokken en roept studenten op om zich te melden, eventueel anoniem. Amfi heeft een extern veiligheidsbureau aan het werk gezet om de zaak onder de loep te nemen. Een studentenpanel kijkt daarbij mee.

Het is niet het eerste voorbeeld van dergelijke problemen aan kunstopleidingen. Vorige week legde de directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag haar functie neer na een kritisch rapport over sociale onveiligheid op de academie. Een aantal jaar geleden kwamen docenten van toneelscholen in Amsterdam, Arnhem en Maastricht in opspraak vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag van docenten.

Passende maatregelen
Ook aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam speelden social media onlangs een rol in het boven water halen van grensoverschrijdend gedrag. Het balletje ging daar rollen nadat een student in november melding deed op het Instagramaccount @calloutdutchartinstitutions. Ze vond de avances van een bepaalde docent (die ze met naam noemde) ongepast en onaangenaam. Het Instagramaccount is op dit moment buiten werking.

De WdKA startte een onderzoek naar de zaak en meteen ook naar het leer- en werkklimaat op de academie. Er zou geen sprake zijn van een onveilige sfeer, schrijft hogeschoolblad Profielen. Wel toonde de docent in kwestie grensoverschrijdend gedrag. Er zijn “passende maatregelen” genomen.