Nikki zit op Curaçao, het eiland met het hoogste percentage positieve coronabesmettingen ter wereld

Nikki (rechts)

In geen enkel land ter wereld testen er op het moment procentueel meer mensen positief op corona dan op Curaçao. Het eiland kan de grote zorgvraag niet meer aan en is op slot gegaan. Bedrijfskundestudent Nikki van Amerom zit er en vertelt over de situatie. “Als ik nu mijn been breek, is er geen dokter die me kan helpen.”

“Het is heel heftig nu. Je mag je huis niet uit en alles is dicht. Twee keer per week mag je met de auto boodschappen doen, dat is het”, vertelt Nikki vanuit haar zonnige appartement. “Zelfs de publieke stranden zijn dicht. Alleen privé-stranden van hotels zijn open, waar je enkel met een bandje op mag.”

In februari vertrok de Bredase derdejaarsstudent naar het zonovergoten eiland. Niet om er stage te lopen of te werken, maar om vanaf daar online colleges en vergaderingen van de AMR bij Avans te volgen. Op het moment dat Nikki aankwam, waren er weinig coronamaatregelen. Doordat de avondklok pas om 12 uur inging, was veel mogelijk en kon ze volop feesten en leuke dingen doen. Dat veranderde eind maart, toen er een strenge lockdown werd ingesteld. De besmettingen liepen en lopen hoog op, wat het zorgsysteem niet aankan.

Tijdens het paasweekend stierven er op Curaçao 10 personen aan de gevolgen van het coronavirus. Sinds maart 2020 ligt dat aantal op 52. Ruim 22% van alle geteste personen de afgelopen week was positief. In geen land ter wereld ligt dat aantal hoger.

Flauwvallen
“Dat het echt heftig is, merkte ik toen een vriendinnetje positief testte. Ze had een ernstige vorm van corona en viel telkens flauw. Een keer viel ze op een steen, waardoor ze een hersenschudding opliep. Er was echter geen dokter die haar kon bezoeken. Er was geen beschikbare zorgverlener”, vertelt Nikki.

Oproep
De Nederlandse regering riep eerder deze week alle Nederlanders die tijdelijk op het eiland verblijven op zo snel mogelijk terug te keren naar Nederland om de zorg te ontlasten. Ook Nikki, die op 14 april sowieso terugkomt, overweegt dat. “Als ik nu mijn been breek, is er geen dokter die me kan helpen in het ziekenhuis. Wel let ik sinds die oproep goed op. Ik pas me aan en zie nu weinig mensen”, zegt Nikki, die nog twijfelt. “Ik zit hier alleen in een appartement. Mét een zwembad!”

Een voorwaarde om terug naar Nederland te mogen vliegen is dat je een negatieve pcr-test moet kunnen overleggen. Nikki ziet dat veel studenten daardoor in de problemen komen, omdat ze vaak niet weten dat ze op dat moment corona hebben. “Daar ben ik ook wel bang voor. Dat ik naar huis wil, maar niet mag. Gelukkig heb ik me toevallig afgelopen dinsdag laten testen en was ik negatief. Ik hoop maar dat dat zo blijft.”