Ondanks corona vinden meeste afgestudeerde hbo’ers een baan

Foto: Pixabay.com

Hbo-gediplomeerden vinden nog altijd snel een baan en ze raken niet snel werkloos, blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor. Maar daar kan de coronacrisis verandering in brengen.

Elk jaar meldt de Vereniging Hogescholen hoe het met hbo’ers op de arbeidsmarkt gaat en meestal is het een goed-nieuws-show. Deze keer ook. Circa negentig procent vond “ondanks de coronapandemie” binnen drie maanden een baan, staat in het persbericht.

Maar dat is wat veel gezegd. De onderzoekers van het Maastrichtse ROA, die de HBO-Monitor maken, benaderen de oud-studenten altijd zo’n anderhalf jaar na afstuderen. Deze keer gaat het om 29 duizend alumni van hogescholen die in 2018/2019 hun diploma behaalden.

Weerbaarheid
Die afgestudeerden betraden dus al vóór de coronacrisis de arbeidsmarkt. Inderdaad vond het leeuwendeel binnen drie maanden een baan. Bij de lerarenopleidingen gaat het zelfs om 97 procent.

Maar dat zegt weinig over de weerbaarheid van hbo’ers in een crisis als deze. Deze monitor staat met één voet in de coronacrisis: op het moment van enquêteren was de pandemie al een tijdje aan de gang, maar de meeste hbo-afgestudeerden hadden hun baan toen al gevonden.

De algehele werkloosheid onder de gediplomeerden van de hbo-voltijdsopleidingen is wel enigszins gestegen van vier procent vorig jaar naar 4,8 procent in deze monitor. Dat is nog altijd een stuk lager dan in de naweeën van de vorige economische crisis. In 2014 piekte dit werkloosheidspercentage op 9,2 procent.

Kunst
En het verschilt per sector. In het onderwijs en de gezondheidszorg is de werkloosheid erg laag (respectievelijk 1 en 1,8 procent), terwijl de afgestudeerden van kunstopleidingen het moeilijker hebben: 8,7 procent had op het moment van enquêteren geen werk.

Is het de stilte voor de storm? Zien we in de monitor van volgend jaar iets heel anders? Het is even afwachten, maar het zou weleens mee kunnen vallen, zegt onderzoeker Barbara Belfi van het ROA.

Het ROA heeft bijvoorbeeld gekeken of hbo’ers hun baan verloren in de coronacrisis en of ze dan weer een andere baan vonden. Dat is de meesten gewoon gelukt. “Maar volgend jaar krijgen we pas echt zicht op hbo’ers die in coronatijd zijn afgestudeerd en op zoek moesten naar een baan”, zegt ze.

Spannend
Dat wordt inderdaad spannend, zegt de woordvoerder van de Vereniging Hogescholen. Het zal een diffuus beeld opleveren, vermoedt ze. Afgestudeerden in de kunsten, horeca en het toerisme zullen het vast moeilijker hebben dan afgestudeerden in de gezondheidszorg en het onderwijs.

Maar hoeveel moeilijker? Het ROA wil liever niet te lang wachten met het schetsen van een beeld. Het onderzoeksbureau werkt aan een speciale tussentijdse corona-editie.