Persconferentie: hogescholen openen op 26 april deuren voor fysiek onderwijs

Bron: Rijksoverheid

Het hoge woord is eruit: vanaf volgende week maandag mogen alle studenten weer één keer per week fysiek onderwijs bij Avans volgen. Dat maakte demissionair minister-president Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge vanavond tijdens de coronapersconferentie bekend.

Bij de persconferentie van vorige week gaf Rutte aan te gaan kijken of het mogelijk was om het hoger onderwijs te openen. Na grondig overleg blijkt dat dus mogelijk te zijn. ”Er is niet ongelofelijk veel veranderd ten opzichte van vorige week, maar wel net genoeg”, zei Rutte. ”Daarom is het verantwoord om een eerste stap tot versoepelingen te zetten. Zonder risico’s gaat het niet, maar de risico’s moeten wel verantwoord zijn. Dat zijn we verplicht, voor iedereen in de zorg. Dat maakt ons besluit voor nu ook zo ongelofelijk spannend. Het blijft een balanceer-act.”

Zelftest
Voor studenten is het vanaf 26 april mogelijk om één dag per week fysiek college of andere vormen van onderwijs bij te wonen. Met en op de hbo’s en universiteiten wordt gewerkt aan het inzetten van zelftesten, om zo de risico’s van brandhaarden te beperken. Ook wordt gekeken hoe het mogelijk is om méér fysiek onderwijs mogelijk te maken. Hoe Avans het fysieke onderwijs en de inzet van zelftesten precies gaat faciliteren, is nog niet bekend.

Het openen van het hoger onderwijs is onderdeel van een ‘openingsplan’. Het loslaten van de avondklok op woensdag 28 april, het openen van de terrassen tot 18:00 en het mogen ontvangen van twee gasten in huis in plaats van een is daarvan de eerste stap. Over een aantal weken bepaalt het demissionair kabinet of ook sportscholen en zwembaden onder bepaalde voorwaarden binnenkort open mogen.

Het openingsplan. Bron: Rijksoverheid

Pilot zelftesten
Het afnemen van zelftesten om fysiek onderwijs te volgen is bij Avans niet onbekend. De afgelopen maand voerde Avans samen met het Koning Willem 1 College en HAS Hogeschool een pilot met zelftesten uit. Uit de eerste resultaten bleek dat het inzetten van zelftests goed mogelijk is, maar dat het animo onder studenten om mee te doen niet heel groot is. Dit omdat er geen beloning aan vastzat. Ook gaven geteste deelnemers die fysiek onderwijs volgden in een groep studenten van niet en wel geteste studenten aan geen voordelen te ervaren. Zij die in een bubbel van alleen maar negatieve mensen zaten, gaven aan zich wel een stuk veiliger te voelen.

‘Politiek besluit’
Niet iedereen is even enthousiast over de versoepelingen, vanwege het nog altijd hoge aantal coronabesmettingen per dag. “Belangrijk is dat we gaan versoepelen als we in de dalende poot van de epidemie zitten. Daar zitten we op dit moment niet”, zegt Aura Timen van het RIVM tegen de NOS. Volgens haar zijn de versoepelingen een ‘politiek besluit’.