Persco: op 20 april bekend of studenten één dag per week naar school kunnen, LSVb en ISO boos

Hogescholen en universiteiten mogen hun deuren op 28 april weer gedeeltelijk openen. Althans, als de coronacijfers het toelaten. Dat maken demissionair minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge zojuist bekend. Alle studenten zouden dan gemiddeld één dag per week naar school kunnen. Wel moeten zij daarvoor een sneltest doen. Volgende week, op 20 april, hakken zij de knoop door.

Voor andere versoepelingen moet Nederland nog even geduld hebben, blijkt uit de persconferentie die demissionair minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge dinsdagavond gaven. Geen terrassen die open gaan op 21 april, geen verruiming van het winkelbezoek en ook de avondklok blijft. Deze versoepelingen gaan pas op z’n vroegst 28 april in. “Alle versoepelingen die we doen, moeten verantwoord zijn”, zegt Rutte. “Die datum voor de eerste versoepelingen is dus geen harde. Als het niet kan schuiven we het op.”

Het demissionair kabinet presenteerde een openingsplan, dat Nederland uit de lockdown moet trekken. Dat ziet er als volgt uit:

– Het loslaten van de avondklok, meer mensen thuis ontvangen, het openen van de terrassen, iets meer winkelen, en meer ruimte op de hogescholen en universiteiten.

– Twee weken later bekijkt het demissionair kabinet het buitensporten, zwembaden en sportscholen. Die zouden open kunnen onder voorwaarden.

– In de derde, vierde en vijfde stap tot aan de zomer zullen steeds meer beperkingen worden opgeheven, zegt De Jonge. “Alleen als de situatie dat toelaat.”

Pilot zelftesten
Avans is klaar voor onderwijs met maatregelen, bleek uit een pilot waar Avans samen met het Koning Willem I College en HAS Hogeschool aan meedeed. Daaruit blijkt ook dat het inzetten van zelftesten goed mogelijk is, maar dat het lastig is om dit op grote schaal te doen. Daarnaast was het animo om mee te doen niet hoog, zeker niet zonder beloningssysteem. Ook gaven geteste deelnemers die fysiek onderwijs volgden in een groep studenten van niet en wel geteste studenten aan geen voordelen te ervaren

Boze studenten
Volgens het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) reageren studentenorganisaties LSVb en ISO boos op het voorbehoud. “Het gaat veel te slecht met jongeren om openstelling nogmaals uit te stellen”, zegt LSVb-voorzitter Lyle Muns tegen HOP, die uitstel onacceptabel noemt. “Eén keer per week naar de instelling mogen is geen luxe, maar broodnodig voor studenten die al een jaar volledig online onderwijs volgen”, zegt ISO-voorzitter Dahran Çoban. Het kabinet moet zijn belofte waarmaken, vindt ze. “Op 26 april moet de beeldschermstudent terug in de collegebanken.”

Jan de W.

Jongeren lopen te klagen maar inmiddels ben ik daar wel doodziek van. Bij de eerste lockdown kwamen de werkenden aan het eind van de de dag bij leeggeplunderde schappen in de supermarkt. Nu mogen de terrassen open tot 18 uur. Tot dan werk ik.

2021-04-20 21:03:52