Van student naar docent: ‘Even dacht ik: waarom wilde ik dit ook alweer?’

Melissa Brouwers tijdens haar diploma-uitreiking. Rechts naast haar docent (nu collega) Koen Westen.

Ooit zaten ze als student bij Avans in de schoolbanken. Nu staan ze ‘aan de andere kant’. Een van hen is Melissa Brouwers, docent Verpleegkunde. “Klasgenoten zeiden weleens dat het iets voor mij was om docent te worden. Ik vond het belangrijk om eerst praktijkervaring op te doen.”

“Als student heb ik me altijd fijn gevoeld bij Avans. Docenten speelden daar een grote rol in, we hadden veel nauw contact. Ik heb me nooit een nummer gevoeld. Er was aandacht voor je, je werd gezien en gehoord.” Melissa is nu bijna twee jaar docent bij de opleiding waar ze in 2014 afstudeerde. “Toen ik begon met studeren, zaten er tweehonderd studenten in het eerste jaar. Nu zijn er dat achthonderd. Het is een uitdaging om dat wat ik zelf ervaarde vast te houden, om studenten als studenten te blijven zien.”

Na haar vwo begon Melissa met een opleiding aan de universiteit. “Maar die vond ik veel te theoretisch. Ik wist dat ik iets in de zorg wilde doen, dus maakte ik de overstap naar Verpleegkunde bij Avans.” Ze hield van het studentenleven en ging graag naar feestjes. Ze verscheen wel altijd goed voorbereid in de les, soms misschien iets minder fit. “Ik vertel studenten weleens over mijn eigen studententijd. Zo gek dat zij nu geen feestjes hebben en de stad waar ze studeren niet kunnen leren kennen. Ik luister ook naar studenten, vraag wat ze lastig vinden en wat ze missen. Als slb-docent probeer ik de verbinding te zoeken, ook online.”

Niet perfect
Van de twee jaar als docent, was een jaar in coronatijd. “Er zijn studenten die ik door het online onderwijs nog nooit in het echt had gezien. Maar ik zag wel hun slaapkamer of hun huis. En je leert snel hun namen, want die staan de hele tijd in beeld.” Ook de digitale lessen zijn inmiddels niet meer spannend. “Ik probeer altijd open te zijn, bijvoorbeeld als er iets niet werkt. Ik laat zien: wij zijn ook niet perfect. Dat verwachten studenten ook niet.”

‘Je leert de namen van studenten snel, want die staan de hele tijd in beeld’

Ook het geven van praktijklessen op locatie is anders door alle maatregelen die ze moeten naleven. “We houden zoveel mogelijk afstand van elkaar en dragen mondkapjes. Die zorgen ervoor dat je de mimiek mist in de gezichten van de studenten.”

Praktijkervaring
“Klasgenoten zeiden weleens dat het iets voor mij was om docent te worden. Ik vond het belangrijk om eerst praktijkervaring op te doen.” Zes jaar werkte Melissa als verpleegkundige in de psychiatrie. Ze was op haar werkplek praktijkopleider en begeleidde in die rol stagiaires. “Dat vond ik leuk om te doen. Toen hoorde ik dat de opleiding veel nieuwe docenten zocht.”

Melissa verwachtte dat ze vooral de cliënten zou missen toen ze de overstap maakte. Ze kwam uit een hecht team, dat intensief samenwerkte. “Als docent ben je meer op jezelf aangewezen.” Maar het docentschap had ook zo z’n voordelen. “Regelmatig werken vond ik fijn en ik voelde me snel op m’n plek. Ik kende het gebouw, wist alles te vinden.” Toch was haar eerste les spannend. “Die was ook nog eens ’s middags, waardoor ik er de hele dag op moest wachten. Even dacht ik: waarom wilde ik dit ook alweer?”

Lees ook de interviews met docenten Luc Hombergen en Eline Jurgens, die bij Avans Communication & Multimedia Design en Chemie studeerden.

Oud-docenten zijn nu haar collega’s en ook haar sollicitatiegesprek bij Avans voerde Melissa met een docent van wie ze nog les heeft gehad. “Dat voelde vertrouwd. Er waren meer docenten die me nog kenden, ik kreeg leuke reacties. Dat komt ook doordat ik na het tweede jaar had gekozen voor de richting psychiatrie. Dat is niet zo’n grote club.” Ze is in het team niet de enige oud-student die nu docent is. “Dat zegt wel iets over de opleiding.”

Veranderd
In haar lessen gebruikt de docent veel praktijkvoorbeelden. “Zo koppel ik de theorie aan de praktijk. Ik vind dat dat meerwaarde heeft.” Er zijn ook docenten die meteen na hun opleiding voor de klas belanden. “Zij zijn juist weer staat om zaken vanuit een studentenperspectief te bekijken. Toen ik als docent begon, was het tien jaar geleden dat ik eerstejaars was. Er zijn in de tussentijd wel dingen veranderd.”

Ook de studenten zijn veranderd, vindt Melissa. “Ze zijn mondiger. Ze komen voor zichzelf op als ze het bijvoorbeeld niet eens zijn met een beoordeling. Zo was ik niet.” Ze zijn ook digitaler, merkt de docent. “Hun laptop is altijd opengeklapt.”