Wonen in Alkmaar en Zuid-Limburg, studeren bij Avans: deze studenten doen het

Op kamers gaan voor je studie, veel studenten doen het wanneer ze niet dicht bij hun opleiding wonen. De laatste jaren ziet het CBS die trend echter dalen. Na de invoering van het leenstelsel kiezen studenten er vaker voor om bij hun ouders te blijven wonen. Punt interviewt drie studenten die minstens twee uur rijden van Avans wonen.

NAFISAH AHKIM
MAASTRICHT, LIMBURG
Nafisah is tweedejaars Bouwkundestudent en woont haar hele leven al in de Limburgse hoofdstad Maastricht. Ook nu ze in Den Bosch studeert blijft ze daar wonen, want Maastricht is haar alles. “Ik ben er opgevoed en ik heb hier alles”, zegt Nafisah. “Ik doe er zo’n 1,5 uur over met de trein en dat vind ik nog net te doen. In de trein benut ik mijn tijd goed door iets voor school te doen.”

“Het huis bij mijn ouders is net verbouwd en ik heb een super mooie nieuwe kamer gekregen. Ik zou het zonde vinden om dan weg te gaan. Mijn voornemen was om een half jaar aan te kijken of het überhaupt te doen was.” De uitkomst was positief en daarom besloot ze lekker thuis te blijven. Daarnaast heeft Nafisah nog een ander motief: “Ik hoor vaak van medestudenten dat ze moeten blijven werken om de huur te kunnen betalen. Als er tentamens zijn, moet ik echt aan een stuk door leren en zou werken mijn studie belemmeren. Die financiële druk die erbij komt kijken, is voor mij een overweging om het niet te doen”, vertelt Nafisah.

SILKE LAUDY
WIJLRE, LIMBURG
Silke woont al haar hele leven in het Zuid-Limburgse Wijlre, dat is 158 kilometer van Avans. Silke is tweedejaars FLO-student en als ze naar school gaat, reist ze met het openbaar vervoer. Daar doet ze maar liefst drie (!) uur over. De reis bestaat uit twee uur treinen, een half uur met de bus en nog 15 minuten fietsen.

“Ik heb vooraf aan de opleiding en in het begin wel overwogen om op kamers te gaan. Uiteindelijk viel het lange reizen mij niet tegen en heb ik besloten om niet op kamers te gaan. Het was voor mij geen must en het bespaarde mij natuurlijk wel wat geld”, vertelt Silke.

Ze heeft nooit last of moeite gehad met het lange reizen, ze kan haar tijd in de trein namelijk nuttig gebruiken. “In de trein kan ik dan al het werk voor school afmaken.
Natuurlijk is het altijd makkelijker als je dicht in de buurt van school woont. Je hebt dan minder reistijd en je bent niet zo zeer laat thuis of hoeft niet vroeg te vertrekken.”

Silke geniet ook van het sociale aspect van reizen. “Je ziet iedere dag weer nieuwe mensen en leert ze kennen. Ook is het wel ‘effe’ fijn om soort van tijd voor jezelf te hebben. Thuis en vooral in deze coronatijd zit je veel thuis en zijn er altijd mensen om je heen. In de trein zijn er natuurlijk ook mensen om je heen, maar iedereen is dan met z’n eigen ding bezig en je hebt niet echt last van iemand.”

Rare gezichten
“Als andere studenten erachter komen dat ik nogal een eindje moet reizen, kijken ze me altijd raar aan. ‘Hoe houd je dat vol?’ vragen ze meestal. Ik geef dan meestal als reactie dat het mij niet veel uitmaakt en dat ik het niet vervelend vind om lang te reizen. Uiteindelijk zeggen ze dan vaak dat ze het knap vinden en dat ze het zelf niet zouden kunnen.”

ANNEKE BIJLSMA
ALKMAAR, NOORD-HOLLAND
Anneke heeft eerder wel op kamers gewoon in Breda. Toen ze door persoonlijke omstandigheden moest stoppen met haar studie, besloot ze tijdelijk terug naar huis te gaan. Vorig jaar pakte ze haar studie (Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek) weer op, maar dat was aan het begin van de eerste lockdown. Terug naar Breda verhuizen, was daarom geen optie. “Ik wilde wel op kamers, maar ik ga geen kamer huren als ik maar één keer per week op school moet zijn”, vertelt Anneke.

3,5 uur
”Als alles goed gaat doe ik er met het openbaar vervoer zo’n 3,5 uur over. Gelukkig ga ik met de auto en dan duurt het (maar) twee uur. Ik heb er op zich geen problemen mee, maar het is wel vervelend als ik maar kort les heb. Op woensdag heb ik bijvoorbeeld maar een half uur les, dus dan is het best zonde om daarvoor naar Breda te gaan. Maar ik moet wel, want het is verplicht, haha”, zegt Anneke.

Of Anneke nog op kamers gaat, hangt af van waar ze haar afstudeerstage gaat lopen.