Studenten: directeur en hoofddocent van ‘vergiftigde’ modeopleiding moeten weg

Afbeelding ter illustratie

De klachten over de onveilige sfeer bij het Amsterdamse mode-instituut AMFI stapelen zich op. Studentenunie ASVA en oud-studenten van de opleiding eisen het vertrek van de directeur en de hoofddocent.

Het Amsterdamse mode-instituut AMFI ligt al enkele maanden onder vuur. In maart schreven NRC en Het Parool over een oud-student die werd beschuldigd van verkrachting, geweld, aanranding en drogering. Hij keerde na zijn afstuderen regelmatig terug als gastdocent. En RTL Nieuws sprak tientallen huidige en voormalige studenten over de sociale onveiligheid bij de opleiding. Zij deelden verhalen over faalangst, burn-out, slaapgebrek en vernedering.

De Onderwijsinspectie schrok van alle berichten over de ‘gifcultuur’ en riep studenten op om zich (eventueel anoniem) te melden. AMFI heeft een extern onderzoek aangekondigd.

Weggewuifd
Maar dat is niet genoeg, vinden zowel ASVA Studentenunie als de actiegroep Time To Tell AMFI, die uit een groep oud-studenten van de modeopleiding bestaat. Ze hebben er geen vertrouwen in dat de sfeer op het instituut zal verbeteren zolang het huidige bestuur aanblijft.

In een gezamenlijk persbericht eisen de clubs dat de directeur en de hoofddocent hun biezen pakken. De cultuur op de modeschool moet radicaal veranderen, vindt ASVA-voorzitter Maarten van Dorp. “Dat kan niet met een directeur en een hoofddocent die de afgelopen jaren duidelijke signalen van onveiligheid hebben weggewuifd.”

Andere punten op het eisenlijstje zijn een schuldbekentenis en excuses. Ook willen de clubs dat er een onafhankelijke klachtenprocedure komt. Studenten moeten veilig een melding over hun docent kunnen indienen, zonder te vrezen voor lagere cijfers, menen ze.

Kamervragen
Excuses heeft AMFI in maart al aangeboden op haar website. Het instituut wil graag persoonlijk in gesprek met “iedereen die iets over de zaak kwijt wil”. Of er bestuursleden zullen opstappen, is nog niet bekend.

Het CDA heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de situatie bij AMFI. De partij wil onder meer weten of dit reden kan zijn voor onderwijskeurmeester NVAO om de opleiding niet opnieuw goed te keuren.

Er zijn de laatste jaren vaker klachten over sociale onveiligheid aan kunstopleidingen. In maart legde de directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag om die reden haar functie neer. Ook de Willem de Kooning Academie in Rotterdam startte onlangs een onderzoek na meldingen van grensoverschrijdend gedrag.