Cobex: student is het niet eens met onvoldoende en schakelt advocaat in

Illustratie: Kim Bell

Een student Management in de Zorg haalt twee jaar op rij een onvoldoende voor een project. Het aanleveren van een onvoldoende draaiboek is een van die redenen. Dat vindt ze vreemd, omdat haar implementatieplan wél voldoende is. Ook vindt ze dat ze geen feedback heeft gekregen, toen ze daar in haar ogen wel om vroeg. Samen met een advocaat stapt ze naar het College van Beroep voor Examens (Cobex) om zo alsnog een voldoende of herkansing te halen.

Het project Verandering wordt beoordeeld op vijf onderdelen. Drie daarvan, waaronder het aanleveren van een implementatieplan en het begeleiden van een workshop, haalt de student. Voor twee daarvan, waaronder het aanleveren van een draaiboek, krijgt ze echter een onvoldoende. Dat vindt de student, die het woord aan aan het begin van de zitting aan haar advocaat laat, krom.

“Blijkbaar is de workshop prima verlopen, maar was het draaiboek onvoldoende. Dat kan in mijn ogen per definitie niet kloppen, als het draaiboek niet goed is. Daarom is de algehele beoordeling zelf ook niet goed”, aldus de advocaat.

Niet op een lijn
Dat het draaiboek van de student een onvoldoende kreeg en het implementatieplan niet, is volgens de aanwezige examinatoren echter goed te verklaren. “In onze criteria maken we onderscheid tussen de uitvoering en de voorbereiding. Een goede opzet kan bijdragen aan een goed verloop, maar dat betekent niet dat de opgestelde criteria alleen kunnen gelden voor het draaiboek. Dat moet je los van elkaar zien en dat doen we ook. Het wordt niet op een lijn beoordeeld”, zegt een van de examinatoren.

De student is ook ontevreden over de manier waarop ze feedback kreeg. Op twee momenten levert ze namelijk haar draaiboek in. Specifieke feedback daarop krijgt ze de eerste keer niet en de tweede keer blijft een reactie uit. Daardoor denkt de studente dat ze op de goede weg is. Hoe kan het dan uiteindelijk toch beoordeeld worden met een onvoldoende?

Illustratie: Daan van Bommel

Geen specifieke feedback
Daar heeft de andere examinator een antwoord op. Zij stelt dat ze met de student in kwestie vooraf duidelijke afspraken had over het geven van feedback. “Daar zou de student zelf gericht om vragen, omdat ze het project buiten het reguliere tijdsvak volgde. Maar dat heeft ze nooit gedaan. De enige feedback heb ik uit mezelf gegeven, om haar te helpen en op het goede spoor te zetten”, vertelt ze. “De tweede keer ontving ik het draaiboek op een vrijdagmiddag. Maandag las ik het, maar de daaropvolgende workshop was woensdag al. Een wel heel korte termijn voor feedback.”

Wanneer de voorzitter van het Cobex de student daarop vraagt wat ze van deze woorden vindt, laat ze voor het eerst zelf van zich horen. “Het klopt inderdaad dat ik niet letterlijk om feedback heb gevraagd. Ik ging ervan uit dat ik dat zou krijgen toen ik het zou opsturen. In mijn ogen was dat hetzelfde”, vertelt ze.

Niet transparant
Dan is het woord weer aan de raadsheer. Die benoemt wederom het implementatieplan, en wijst erop dat het volgens studenten lastig is om uit te zoeken hoe de beoordeling gegeven wordt. “Dat moet je als student maar verzinnen, dat dat zo werkt? Duidelijk is het niet. We vinden de procedure daarom niet transparant. En toen de student hoorde dat het draaiboek onvoldoende was, helemaal aan het einde, kon ze er niets meer aan doen.”

Direct na die woorden gaan er meerdere handjes in de Teams-vergadering omhoog. Dat bovenstaande onduidelijk zou zijn is namelijk niet zo, zegt de examencommissie. “Op Studiewijzer staat tot in detail beschreven op welke manier het project beoordeeld wordt. Dat gebeurt op vijf elementen, en dat is ook goed gebeurd.”

Onzeker
De examinator: “Daarnaast heeft de student het vak vorig jaar ook al gevolgd. Toen had ze al kunnen weten hoe de beoordeling tot stand kwam. En als ze daar dit jaar onzeker over was, had ze het ook kunnen vragen”, vertelt ze. “We zitten op een managementopleiding. Dan gaan we er vanuit dat studenten gerichte vragen kunnen stellen.”

De examencommissie is van mening dat alle stappen op een goede manier zijn gevolgd en blijft daarom bij een onvoldoende beoordeling. De beoordeling omzetten naar een voldoende ligt bovendien buiten hun bevoegdheid, geeft de voorzitter aan.

Het Cobex verklaart het verzoek uiteindelijk ongegrond.