Ludieke handtekeningen zijn gezet: aankoop multifunctioneel EKP-pand van Avans is een feit

De ondertekenaars vlnr: Ferdinand Gremmen, Mark Janssens, Paul Rüpp en Arnaud Opdam.

Tijdens een informele samenkomst zetten aanwezigen van Avans samen met andere betrokken partijen woensdagmiddag een handtekening onder een ‘contract’ voor de aankoop van het EKP-pand in Den Bosch. Deze voormalige postsorteerhal, die sinds 2017 tijdelijk dienstdoet als onderwijslocatie voor St. Joost School of Art & Design, is nu definitief in het bezit van Avans. De komende jaren wordt het pand verbouwd tot onderwijslocatie voor meerdere opleidingen, met ruimte voor het bedrijfsleven.

Paul Rüpp, afscheidnemend voorzitter van het College van Bestuur en Arnaud Opdam, directeur Huisvesting en Services, zetten samen met twee directieleden van SDK Vastgoed een krabbel op een gedrukte ets, ontworpen door oud-Avansstudent Vera Meulendijks. Daarvoor moesten de vier echter wel de handen uit de mouwen steken.

Emulsie
De ‘contracten’ werden eerst gedrukt op een oude drukpers. De kans bestond dat de aanwezigen en hun nette pakken vies werden, waardoor ze allemaal een groen schort om hun middel bonden. Dat zorgde voor de nodige hilariteit onder het aanwezige publiek, zeker toen het schort van Rüpp afzakte.

Toekomstbestendig
Het EKP-terrein, dat in de Bossche Spoorzone ligt, moet in 2023 of 2024 worden opgeleverd. De kunstacademie gaat zich er vestigen, maar ook Business Innovation, de Koningstheateracademie, de creatieve sector en het bedrijfsleven. Daarnaast komt er ook plek voor horeca. ‘’Het wordt een ‘EKP-wijk’, een broedplaats voor de gemeente Den Bosch. Toekomstbestendig, geheel in lijn van de Ambitie 2025’’, vertelde René Bosma, directeur van de kunstacademie, vlak voor de ondertekening trots. ‘’Het werk dat studenten hier gaan creëren, is gelijk te zien voor het publiek. Zo zoeken we de verbinding met de buurt.’’

Zo gaat het nieuwe EKP-pand eruit zien. Bron: Avans

Bosma sprak meerdere keren zijn blijdschap uit over de aankoop en de plannen voor het gebouw. ‘’We zijn er al lang mee bezig en krijgen hier nu een echte, duurzame toekomst. Dat is mooi voor de kunstacademie, maar ook voor de andere opleidingen waarmee we in het gebouw gaan zitten.”

‘’Deze plek heeft een meerwaarde die we zoeken. Het is interdisciplinair en door de combinatie van studenten, bedrijven en de creatieve industrie kunnen we hier co-creatie mogelijk maken.’’

De vier ontwerpen die gedrukt en ondertekend werden, krijgen in het verbouwde pand op groot formaat een prominente plek. De officiële ondertekening vond voor de zomer al plaats.